FBK avgjorde i tredje perioden mot Växjö
Publicerad: 2022-09-22
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 4-2 (2-1, 0-1, 2-0).
FBK vann en jämn och tät match där rycket kom i tredje perioden. Målskyttar: August Tornberg, Michael Lindqvist, Marcus Nilsson och Joel Nyström.

Första perioden

Efter en jämn inledning fick hemmalaget till en bra spelvändning där Michael Lindqvist spelade ut till höger. Där kom backen August Tornberg och blev fri, han fick mycket tid på sig och pucken smet mellan benen på Emil Larmi i Växjömålet. 1-0 efter 4:56!
Kvitteringen kom dryga minuten senare när Ludvig Larsson kunde trycka in pucken nära mål bakom en chanslös Matt Tomkins i FBK-målet.

Det var ganska snällt på isen och spelet böljade åt båda hållen med några halvchanser. I tolfte minuten sköt Mattias Göransson från blålnjen och Michael Lindqvist lyckades styra in pucken i röran framför Växjömålvakten. 2-1 efter 11:43!
Det var spelmässigt jämnt till slutminuterna då FBK fick matchens första numerära överläge. Marcus Nilsson fann sånär jubilerande Per Åslund (700:e seriematchen för FBK ikväll) som hade haft öppet mål men pucken rann iväg för Kilssonen.

Andra perioden

FBK inledde lovande och fick ett tidigt powerplay men utan att få till det. Hemmalaget fortsatte att trcyka på och skapade flera chanser men Växjömålvakten höll tätt.
Växjö fick sitt första powerplay och då kom kvitteringen. MattTomkins räddade första skottet men Glenn Gustafssons retur tog sig retfultt skakta över mållinjen efter 6:18.
Det blev tätare spel och mer kamp, betydligt färre vassa målchanser. Växjö var närmast ett ledningsmål men Hugo Gustafssons backhandlyftning styrdes upp i ribban av Tomkins.
Gästerna täppte till bra i mittzonen och FBK hade svårt att komma till i anfallsspelet.

Tredje perioden

FBK kom ut med bättre fart i spelet och fick snabb utdelning. Markus Nilsson sköt och pucken trillade in bakom en skyd Växjömålvakt. 3-2 efter 1:32!
Hemmalaget fortsatte att trumma på framåt men måljakten avbröts efter en egen utvisning. Den klarade FBK dock av alldeles galant. Växjö fortsatte sin kvitteringsjakt men kom inte riktigt till, FBK höll dem på utsidan. Det var hemmalaget som skapade de vassaste lägena, Daniel Viksten fick ett friläge i tofte minuten men Larmi räddade. Minuten senare fick Lindqvist ett jätteläge nära mål men Larmi gjorde en lika grym räddning.
FBK drog på sig en ny tvåa och Växjö tryckte på rejält, utan att få utdelning. Gästerna drog på sig en offensiv utvisning och då kom 4-2-målet. Joel Nyström fick på ett tungt direktskott som satt på plockhandssidan med drygt två minuter kvar.
Växjö plockade målvakten med två minuter kvar men det var FBK som var närmast att göra mål i den tomma kassen.

Vinst med 4-2 och Färjestad står på maximala 6 poäng efter två raka hemmasegrar i säsongsinledningen.