Damerna ser fram emot kvalspelet
Publicerad: 2019-02-13
damkval
Efter en klar serieseger i den västra DamEttan står nu Färjestad BK inför ännu en resa mot SDHL.

– Spännande, och vi ser fram emot ännu ett kval, säger tränare Henrik Rehnberg.

Färjestad gick igenom serien obesegrade ända till den sista och betydelselösa matchen mot Sandviken i avslutningen.
– Vi var väldigt få spelare med på den matchen (12 stycken) vilket inte går. Det ger en fingervisning om hur tunn och skör vår trupp är just nu. Våra holländska spelare var iväg med landslaget, samt att vi har några skador, säger Rehnberg.

Inför stundande kval har gänget runt damerna jobbat febrilt med att lösa truppfrågan. Nu har det också tillkommit några spelare.
– Ida Helmersson (back) har anslutit från Troja, Mimmi Gill (forward) har kommit från Västerås samt att vi fått in en trio från Björklöven. Det är Klara Markeby (b), Elin Benn (f) och Viktoria Olofsson (f) som vi genom vårt fina kontaktnät kunnat knyta till oss inför stundande kvalspel, säger Rehnberg.

De tjejer som anslutit har avslutat säsongen i sina tidigare klubbar och då transferfönstret stänger på fredag så är de här övergångarna möjliga.
– Kul att tjejerna vill komma och stärka upp vår aningen stukade trupp, samt att de själva förlänger sina egna säsonger med förhoppningsvis en rad matcher.

Tidigare måldrottningen Emelie Lövgren (då Johansson), som under säsongen spelat med Kil/Charlottenberg, återkommer i FBK-tröjan.
– Jättekul att Emelie vill komma tillbaka till kvalet. Hon har ju tyvärr inte kunnat spela med oss under säsongen pga husflytt, jobb och familjesituation. Det känns därför extra kul att hon har möjlighet att komma och hjälpa oss i kvalet.

Vad är rimligt att förvänta sig av FBK i kvalet?

– Jag vill nog framhäva Skellefteå som favoriter i den första kvalrundan så det blir spännande. Vi bygger vår damverksamhet på sikt och alla kvalmatcher är erfarenheter att ta med sig i spelarnas forsatta karriärer. Men det är klart att vi ska ge Skellefteå en match och vårt mål är självklart att ta oss vidare till andra kvalrundan.

Skellefteå hade c:a 600 åskådare på sin senaste hemmamatch. Nu hoppas Rehnberg och tjejerna på ett liknande stöd här hemma nästa lördag.
– Vår match ligger direkt efter herrarnas match mot Timrå så vi hoppas att så många som möjligt vill stanna kvar och stötta oss. Det är tjejerna värda, säger Rehnberg.

Kvalspelet inleds på bortaplan onsdag 20 februari med retur hemma på lördag 23:e i Löfbergs Arena klockan 18:00. En eventuell tredje och avgörande match spelas i Löfbergs Ice Arena på söndag klockan 12:45.