FBK föll tungt i Malmö
Publicerad: 2018-09-22
Matchreferat
Malmö - Färjestad 4-1 (1-0, 1-1, 2-0). Malmö tog tag i matchen från start med aggressivt och tungt spel och vann rättvist. FBK inledde blekt och slarvade för mycket för att kunna störa hemmalaget.

Första perioden

Det var högt tempo från start från båda lagen och FBK fick första numerära överläget men där svängde matchen. Malmö spelade bort det ganska enkelt och tog sen över spelet totalt. Man radade upp chanser men Markus Svensson i FBK-målet stod för ett antal fina räddningar.
Malmö fick powerplay i trettonde minuten och då kom 1-0. Max Görtz fick skottläge i mitten och pucken smet in mellan arm och ben på Svensson som var helt skymd av Malmöspelare.
Minuten senare var det nära mål igen men en fri Nichlas Hardt sköt tätt utanför.
Ett intensivt och aggressivt Malmö kunde haft mer än 1-0 i paus men Svensson räddade sitt FBK.

Andra perioden

Malmö dominerade inledningen och hade flera fina lägen att öka på sin ledning men FBK-målvakten höll tätt. Skotten var 8-1 efter nio minuter innan FBK började lyfta upp spelet. Efter hård forechecking i anfallszonen kunde Martin Johansson få in pucken framför mål. Där var Linus Johansson fri och efter en dragning kunde han lyfta upp pucken med en backhand. 1-1 efter Linus Johanssons första mål i FBK-tröjan.
Rättvist? Nja, kanske inte men målet gav energi åt FBK som nu åkte skridskor och tog närkamperna med en helt ny inställning. En olycklig utvisning ställde dock till det för Anton Öhman kunde panga in 2-1 i powerplay. FBK-målvakten var åter skymd av flera spelare.
Det blev griningare mellan spelarna och det var flera gruff med efterföljande utvisningar.

Tredje perioden

Malmö kunde gå upp till 3-1 efter ett mål under en avvaktande FBK-utvisning. Marcus Sylvegård fick läge i skottsektorn och pucken satt högt i vänsterkrysset bakom en skymd, ni känner igen det, FBK-keeper.
Jobbigt för FBK som drog på sig en straff i tionde minuten men Svensson räddade följsamt Johan Olofssons försök.
Ju längre klockan tickade så satsade FBK offenivt men fick ingen utdelning. Med tre minuter kvar tog man timeout och plockade ut målvakten. Man hade chanser till reducering men Oscar Alsenfeldt räddade. Istället kunde Henrik Hetta spika slutresultatet 4-1 i tom kasse med 1:35 kvar.

Hemmasegern var var odiskutabel där FBK slarvade för mycket, hade svagt passningsspel och för dålig inställning i närkamperna under matchens första halva.
FBK-målvakten Markus Svensson var åter lagets klart bäste spelare.