VD har ordet
Publicerad: 2022-11-25
Bästa GrönVita vänner!

Börje Salming. -finns inget naturligare än just den inledningen på veckans GrönVita brev. Jag har personligen aldrig haft förmånen att träffa Börje. Jag med många andra har nog det till trots sedan länge insett hans storhet som människa, hockeyspelare och förebild. Något som allt fokus på senare tid gjort än mer tydligt och saknaden av Börje kommer för oss alla oaktat relation att vara enorm. Vi behöver den typen av förebilder som går före, som vi kan se upp till och som bryter ny mark. I all bedrövelse när vi igår kväll nåddes av beskedet om hans bortgång kändes det ändå på något sätt respektfullt. Respektfullt är kanske fel ord men jag hittar i stunden inget bättre. Att Börje fick göra resan till Toronto och medverka vid SIFs 100-årsjubileum känns fint i ett GrönVitt hjärta. Det värmde också att vi igår i samband med beskedet kunde hedra honom med en tyst minut i alla SHL arenor runt om i landet. Jag kände honom inte som sagt men tror att han uppskattade den symboliska handlingen från alla fans från sin hockeyhimmel. Det får stå som tänkvärd symbol för veckans ”Framåt Och Uppåt – Tillsammans”.

Vi byter ”fot” och riktar fokus mot annat – livet går som bekant vidare som det brukar heta. Vi tar oss en vecka tillbaka och wow vilken inramning ni var med och skapade kring vårt -90års firande. 90 år med Loob i entréhallen t.ex. Härlig hockeyhistoria som bjöds från scenen men en lång räcka personer som satt stor prägel på vår föreningen genom många år. Hade du inte möjlighet att se det på plats finns inslaget att se på vår hemsida. Tårtkalas, legendarer på plats och en fullsatt Löfbergs Arena och vad mer kan man önska i samband med ett -90års firande? Jo självklart en seger men icke sa Nicke den gången. Så är det ju tyvärr med hockey dvs. vinstgarantier finns inte men visst tusan hade en seger satt den berömda pricken över i:et på firandet!

Vi dukar upp för hockeyhelg! Damerna, obesegrade såhär långt i NDHL vilket är en makalös prestation i sig möter Mora hemma på söndag 15:00. Kan du tänka dig en bättre söndagsaktivet? Nej precis, så samla ihop dig själv, släkt och vänner så ses vi och hejar fram damerna på söndag! Men redan imorgon är det dags för en högintressant match. Herrarna möter som bekant Örebro hemma imorgon 18:00. Vi går mot ännu en ”sold out” lördag och endast ett fåtal biljetter kvar på lagerhyllan. Dessa lär gå åt innan nedsläpp imorgon och vi kan alltså se fram emot en skön GrönVit inramning igen.

Respasset ur CHL i veckan var trist. Inget att säga om i sak, – vi förlorar över två matcher mot ett högst kompetent Tjeckiskt hockeylag men jäkligt surt. Vi har uppenbart mycket kvar att göra i vår information och kommunikation kring varför CHL är viktigt både ur sportsligt och ekonomiskt perspektiv. Inte minst med att förklara varför framgångar i CHL ger ökade förutsättningar att satsa ytterligare på SHL, Dam, faciliteter etc. Vi har försökt men behöver uppenbart göra långt mer med att just informera och förklara.

Innan nedsläpp imorgon har vi styrelsemöte med föreningens huvudstyrelse. Som alltid en diger agenda och imorgon med en workshop kring värdegrundsfrågor som inslag. Det och en lång rad andra frågor skall alltså hanteras innan matchen imorgon. Det blir således lugn fredagskväll hemma på Bomstad. Det finns säkert något mer eller mindre bra att se på TV men känns redan nu som att jag bara kommer att titta med ett om något öga på det så det är av mindre betydelse. Kanske kan jag tjata huvudet av Maria (frun) att ta ännu en match på det klassiska gamla Stiga Hockeyspelet som står framställt hemma. Sannolikheten för det sista är låg, jag skulle påstå närmast obefintlig men man vet aldrig – it might happen!

Trevlig hockeyhelg på er – vi ses i arenan!

Hälsar, Stefan

VD Stefan Larsson