Färjestad vaknade för sent
Publicerad: 2021-10-28
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 2-1 (0-0, 1-0, 1-1). Färjestad spelade defensivt bra väldigt länge medan offensiven gick på sparlåga. Luleå gick upp till en 2-0 ledning i början av tredje perioden men Joakim Nygård reducerade med knappt fem minuter kvar. FBK jagade en kvittering men Luleå höll tätt och vann rättvist.

Första perioden

Spelmässigt tog hemmalaget hand om taktpinnen och man värmde upp Henrik Haukeland i FBK-målet. Spelbilden var väldigt ensidig då FBK tydligt prioriterade defensiven och skotten var 10-0 efter tretton minuters spel. Haukeland hade ett par riktigt fina ingripanden, inte minst på Carl Mattssons närskott.
FBK tände till offensivt sista fyra minuterna där Jesse Virtanen och Albert Johansson hade varsitt jätteläge att ge sitt lag ledningen men Jesper Wallstedt i Luleåmålet räddade starkt. Skotten var 13-3 och FBK kunde tacka Haukeland för att det var mållöst.

Andra perioden

Det var fortsatt tätt och chansfattigt och Luleå hade mer puckinnehav men skapade inte så många vassa lägen. I sjunde minuten fick Linus Omark ett friläge men Haukeland räddade starkt.
Färjestad spelade bra defensivt men hade inte så mycket speltid i offensiv zon. Martin Johansson fick ett friläge men Wallstedt räddade med klubbhandsken.
Med 1:13 kvar kom 1-0-målet och det var just Omark som satte den högt på högersidan, Haukeland var helt skymd när den pucken kom.

Tredje perioden

Luleå dubblade på sin ledning redan efter 49 sekunder då Haukeland räddade första skottet men Omark kunde skicka in pucken som blev liggande bakom FBK-målvakten.
FBK drog på sig matchens första(!) utvisning men städade av den på ett bra sätt.
FBK var tvungna att gå på offensiven för att kunna plocka poäng och Joakim Nygård fick ett friläge som Wallstedt räddade.
Efter 15:19 skulle dock Nygård få sin revansch när han serverades pucken från radarkompisen Daniel Viksten. Nygård fick öppet mål och direkskottet satt trots den lilla vinkeln.
Med 2-1 på tavlan och 4:41 kvar jagade FBK en kvittering och man plockade ut målvakten på sölutet. Man hade några fina lägen där pucken studsade framför målet men Luleå stod emot och vann med 2-1.
Sett till matchen över 60 minuter helt rättvis hemmaseger, FBK vaknade för sent helt enkelt. Målvakten Henrik Haukeland klart bästa spelare i FBK.