Storseger och klara för SDHL-kval
Publicerad: 2020-01-11
damettan
Färjestad for till Västerås för match Västra DamEttan. Seger och kvalplatsen skulle vara säkrad. Och visst blev det så. Resultattavlan visade 1-7 (1-3, 0-1, 0-3) när allt var över och kvalet är ännu en gång säkrat.

– Ett av delmålen för säsongen klart, sade tränare Niclas Malmqvist.

Hemmalaget Västerås chocköppnade mot Färjestad med att sätta första målet efter 39 sekunder. En hemmaglädje som blev kortvarig, för Jennifer Axelsson kund dryga minuten senare kvittera och därifrån och in var det bara ett lag på banan.
– Lite så var det. Vi skulle säkert ha kunnat göra många fler mål, men vi kom lite för när deras målvakt och i det spelet är hon bra. Men dessförinnan så visade laget upp väldigt fina kombinationer i spelet, så även om målen stannade på sju så är jag nöjd med hur vi tar oss an den här matchen, säger tränare Malmqvist.

Med fyra omgångar kvar så har Färjestad spelat ihop 46 poäng (16 matcher) och tvåan Sandviken 32 (16). Det gör att det är klart med ännu ett kvalspel till SDHL.

– Nu kan vi använda kommande matcher till att ytterligare spetsa till oss i vissa moment så att vi kommer så bra förberedda som vi bara kan när kvalet drar igång, säger Malmqvist.

MATCHFAKTA

VÄSTERÅS IK - FÄRJESTAD BK

1-7 (1-3, 0-1, 0-3)

Mål, VIK: Clara Eliasson. FBK: Mimmi Gill 3, Jennifer Axelsson, Josefin Lindström, Emma Thomann, Hilda Södergren.
Skott: 13-46 (6-14, 0-16, 7-16)
Utv, VIK: 1x2. FBK: 2x2.
Publik: 113