Seger till slut för Färjestad
Publicerad: 2019-10-04
damettan
Hällefors/Filipstad bjöd upp till rejäl dans i Löfbergs Arena på fredagskvällen när DamEttan rullade vidare. En tidig ledning för gästerna stod sig ända in i slutperioden då hemmalaget kunde vända och vinna med 2-1 (0-1, 0-0, 2-0).

Det var ett segt Färjestad som kom ut till match på fredagskvällen. Spelet och orken var inte riktigt där från start, och när Hällefors tog ledningen tidigt så visste man att det gällde att koppla på ordentligt. Ju längre perioden led så tog dock hemmalaget mer och mer kommandot över händelserna.

Mittperioden var spelmässigt jämn och Färjestad drog på sig tre utvisningar som man dock förtjänstfullt spelade av och gav inte gästerna några direkta möjligheter att utnyttja övertagen.

I början av den tredje fick Färjestad ett powerplay och Josefin Lindström hittade Hilda Södergren som kunde kvittera redan efter 1:43 in i perioden. Med fem minuter kvar av matchen fick Färjestad åter ett powerplay. Lindström framme igen och serverade den här gången Sandra Hedberg som kunde trycka dit pucken och ge Färjestad ledningen och sedermera segern.
– Vi är inte riktigt där idag. Det har varit mycket sjukdom under en tid och vi har fått synka ihop oss igen. Vi gör ingen höjdarmatch, men vi tar tre poäng och det är vi glada för. Det finns stunder där vi gör mycket bra saker och det ska vi fortsätta göra framöver. Att vi kanske inte är på topp idag men ändå hittar styrka för att vända och vinna är också en sak som vi tar med oss från kvällen, summerar tränare Niclas Malmqvist efter den tredje raka segern i DamEttan Västra.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK-HÄLLEFORS/FILIPSTAD

2-1 (0-1, 0-0, 2-0)
Mål, FBK: Hilda Södergren, Sandra Hedberg. HF: Camilla Nilsson.
Utv, FBK: 4x2. HF: 3x2.
Skott 41-20 (8-4, 17-6, 16-10)
Publik: 127