Lyckat målvaktskonvent i Löfbergs Arena
Publicerad: 2018-09-03
30 målvaktstränare tog sig under söndagen till Löfbergs Arena för att delta i Regionalt Målvaktskonvent. En fullspäckad dag med både teori och praktik för att utveckla målvaktsträningen i regionen.
-Jag är supernöjd med dagen, säger Färjestads målvaktstränare Maciej Szwoch som var en av de instruktörer som ansvarade för upplägget under konventet.

Maciej Szwoch och FBK:s målvaktstränare på juniorsidan Daniel Hansen var instruktörerna på plats under söndagen, tillsammans med Kenneth Larsson och Morgan Svensson från Värmlands Ishockeyförbund.

Konventet, som under hösten genomförs på tio platser runt om i landet, gav definitivt mersmak för fortsatt samarbete över föreningsgränserna.
-Vi pratar mycket om just samverkan i vår region, att vi tillsammans ska driva utvecklingen framåt och där handlar det om att vi måste ha en prestigelöshet i det, för att vi både ska kunna få och ge andra hjälp och stöd.

Dagen bestod av såväl teori som praktik i Löfbergs Arena, där målvaktstränarna gick på is i Kobbs Arena efter lunch. Och deltagarna tycktes trivas med vad som erbjöds under konventet som också fungerade som fortbildning för tränarlegitimation för målvaktstränarna.

Tema för årets konvent var ”Internationell utblick” och innehållet baserades i huvudsak på ett urval av de presentationer som ett stort antal svenska målvaktstränare hade tillfälle att uppleva på plats vid NetWork Goaltending Symposium i Nashville i början av juni. Syftet var att väcka nya tankar genom att inspireras av idéer från ett internationellt målvaktsperspektiv och därigenom ytterligare bredda kompetensen bland landets målvaktstränare.
-Innehållsmässigt hade vi mycket fokus på spel med klubban, målvaktsspecifik fysträning och ögonträning, berättar ”Masken”.

Färjestad BK