Ejdsell: – Vi hade chanser men fick inte in pucken!
Publicerad: 2020-02-29
Eftersnack
Det ville sig inte riktigt för Färjestad borta mot Malmö, det blev förlust med 1-3.
– Vi krigade hårt men det ville sig inte riktigt, säger Victor Ejdsell.

Att möta Malmö på bortaplan är av hävd en tuff uppgift, de är tunga att möta och det är svårt att ta sig in mot deras mål. Det bekom inte Victor Ejdsell som redan i andra minuten åkte till sig ett friläge.
– Bra brytning av "Åsa" (Per Åslund), jag stack mellan backarna och hans passning kom perfekt, säger Victor.
– De vevade med klubborna bakifrån så jag lyfte på min så att jag inte skulle slå bort pucken själv och det blev till en dragning, det var bara att lägga in den.
Han blev hårt attackerad av båda Malmöbackarna men var stark och höll emot, väl framme vid mål drog han åt vänster och la in pucken bakom en överspelad Oscar Alsenfelt i Malmömålet.
Ejdsell brakade in i kortplanket efter målet och såg skadad ut.
– Nejdå, det kändes lite direkt men det gick över, jag kom ju tillbaka och spelade resten av matchen, säger Victor.

FBK var väldigt nära att sätta 2-0-pucken flera gånger om, man hade flera klara chanser.
– Ja, abslout, vi hade chanserna men fick inte in pucken.
Istället vände Malmö och ledde inför sista perioden med 2-1. Vad sa ni inför tredje?
– Att vi skulle fortsätta lägga in puckarna mot mål, gå på mål och skapa lite kaos, till slut rullar det fram en puck på bladet, säger FBK-forwarden.
– Men det blev inte riktigt så, tyvärr. Vi krigade hårt men det ville sig inte riktigt.
Malmö satte istället matchavgörande 3-1 i tom kasse med 2:31 kvar.

– Jag tycker ändå att vi gör en bra bortamatch, det är en tuff bortamatch, säger Victor.
– Vi fick lite för många utvisningar emot oss och bara en med oss, vi borde fått nåt mer powerplay, kan jag tycka.
– Vi saknade tre viktiga kuggar idag (magsjuka) men det är inget att skylla på. Vi krigade jäkligt hårt idag och det ska vi ta med oss till nästa match.

Matchen föregicks av en ceremoni för gamle FBK-hjälten Jesper Mattsson (2 SM-guld med FBK 2009 och 2011) som fick sin tröja hissad i Malmö Arena.
Har du några minnen från Mattssons tid som spelare?
– Haha, ja, man tejpade som Mattsson när man tejpade klubban när man spelade hemma på Valhall, han tejpade lite högre upp än alla andra, skrattar Hagfôrsingen.
– Han var en fantastisk målskytt och det var en fin ceremoni, det var han väl värd!