Färjestad föll tungt i Växjö
Publicerad: 2020-12-28
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 4-1 (1-0, 1-1, 2-0). Växjö dominerade matchen från start och vann klart mot FBK som stod för en av säsongens svagare insatser. Arvid Holm i FBK-kassen var, trots förlusten, lagets bästa spelare och Jacob Nilsson ende målskytt för de grönvita.

Första perioden

Växjö, med tio raka hemmasegrar, satte upp tempot från start och tog ledningen efter 4:53. Fredrik Karlström styrde upp ett skott i högerkrysset bakom en chanslös Arvid Holm i FBK-kassen.
Det böljade friskt åt båda hållen och det var väldigt lite spel i mittzonen. Växjö skapade en del möjligheter i sina anfall medan FBK var väldigt uddlösa framåt.
I elfte minuten trodde vi att det var 2-0 men Jack Drurys styrning dömdes bort för hög klubba.
Daniel Viksten hade FBK´s första, och enda, skott på mål i nittonde minuten men Viktor Fasth räddade.
Att det bara var 1-0, efter 8-1(!) i skott, i första pausen kunde FBK vara mycket nöjda med.

Andra perioden

FBK höjde sitt spel i andra perioden med mer aggressivitet, bättre passningsspel och fler vunna närkamper. Spelmässigt var det ganska jämnt.
Kvitteringen kom efter sju minuters spel då Jacob Nilsson fick pucken i vänster tekningscirkel. FBK-centern klippte till direkt och pucken satt uppe i högerkrysset.

FBK-målvakten Arvid Holm stod för ett par riktigt fina räddningar i mitten av perioden då både Rickard Gynge och Emil Pettersson hade fria lägen från nära håll.
Växjö fick matchens första numerära överläge och då satte Martin Lundberg 2-1-pucken i det första, vänstra krysset.

Tredje perioden

Växjös Jack Drury fick ett friläge redan efter 11 sekunder men Holm räddade. FBK fick sitt första numerära överläge efter två minuter med fick inte till det.
I sjunde minuten träffade Juuso Vainio ribban bakom FBK-målvakten som kort efter fick göra flera fina räddningar då Växjö fick spela powerplay.

I elfte minuten drog Växjös Martin Lundberg på sig ett matchstraff och FBK fick fem minuters numerärt överläge. Viksten, Virtanen, Ejdsell, Blum och Eriksson försökte men Viktor Fasth var rena väggen.
Med 3:19 kvar fick Växjö straff, efter att Holm slängt sin klubba, och den omvandlade Andrew Calof till 3-1. Jack Drurys 4-1 med 1:25 kvar stängde matchen definitivt.

Färjestad stod för en av säsongens svagare insatser och fick inte spelet att stämma. Man hade bland annat bara 4 skott på mål under de första två perioderna.
Arvid Holm var, trots förlusten, lagets bäste med massor med fina räddningar.