FBK vann målkalas i Örebro
Publicerad: 2018-10-18
Matchreferat
Örebro - Färjestad 3-6 (1-1, 2-3, 0-2). Efter två relativt jämna perioder ledde FBK med 4-3. Två snabba mål i början av tredje perioden gjorde ställningen till 6-3 och FBK kunde säkert spela av matchen och ta säsongens tredje seger för säsongen.

Första perioden

Som vanligt var det tätt och tufft när Örebro möter Färjestad från start. Spelet var fartfyllt och böljande med halvchanser åt båda håll. Fabian Zetterlund hade två bra lägen men styrningen gick utanför och på friläget från nära håll gjorde Örebromålvakten Eero Kilpeläinen en stark räddning i sidled.
Örebros Shane Harper hade ett skott i ribban i efter nio minuter men det var FBK, som efter ett resultatlöst powerplay, tog ledningen. Jesper Olofsson sköt från blålinjen ett skott som styrde på hemmaspelare (Rodrigo Abols) och in i mål bakom en ställd hemmamålvakt efter 14:45.
Örebro svarade drygt två minuter senare och Abols fick lite revansch på sig själv när han styrde in 1-1 i första krysset, otagbart för Markus Svensson i FBK-kassen.

Andra perioden

Matchbilden höll i sig under mellanakten, det var tätt, intensivt och böljande spel. FBK fick ett powerplay i femte minuten och det dröjde bara 4 sekunder innan pucken var i mål. Vunnen tekning bak till Jesse Virtanen som sköt mot mål. Pucken styrdes perfekt av Per Åslund och det var 1-2 efter 4:25.
Örebro kvitterade fem minuter senare efter att Anton Hedman fått pucken helt fri framför FBK-målet. Hedman snärtade upp pucken högt från två meters håll och det var 2-2.
Bortalaget tog åter ledningen efter 12:53 när Joakim Nygård blev halvfri. Nygård hamnade ut åt höger och skickade in en backhand på bortre stolpen till 2-3.
Tre minuter senare kom även 2-4 då förre Örebrospelaren Daniel Viksten åkte upp längs högerkanten och snett bakom mål passade in pucken perfekt till Linus Johansson som fick i princip öppet mål.
Örebro kämpade vidare och reducerade till 3-4 efter ett direktskott från Marcus Weinstock och pucken smet in vid höger stolprot.

Tredje perioden

FBK fick inleda med två raka powerplay och då kom 3-5-målet. Mikael Wikstrand sköt från blålinjen och pucken satt högt på delvis skymde Kilpeläinens plocksida efter 2:28.
Som grädde på moset kom även 3-6 tre minuter senare. Daniel Viksten tog upp pucken på vänsterkanten och spelade över till andra sidan. Jesper Olofsson sköt direkt och det var bra fart på pucken när den hamnade i målnätet.
Målet tog udden ur Örebros spel lite grann och FBK kunde spela med stort självförtroende med sin tremålsledning och mer eller städa av matchen.
FBK tog därmed säsongens tredje seger och den första på bortaplan.