FBK vann efter straffar borta mot Rögle
Publicerad: 2020-12-15
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 3-4 (0-0, 2-3, 1-0, 0-0, 0-1). FBK tog ledningen med både 2-0 och 3-1 i andra perioden men Rögle reducerade till 3-2 innan paus och kvitterade i tredje,matchen gick till förlängning och straffläggning. Där avgjorde Michael Lindqvist som var den enda spelaren som lyckades göra mål i straffläggningen. Haukeland stod för en kanoninsats melan stolparna med flera strålande räddningar.

Första perioden

Serieledarna Rögle, som vunnit alla(!) sina nio hemmamatcher hittills, tog tag i spelet från start och värmde upp Henrik Haukeland i FBK-kassen med några rykande slagskott.
Efter sex minuter var Carl Jakobsson och Pontus Widerström nära att peta in pucken när den studsade framför målet men Jonas Gustavsson höll tätt.
I nionde minuten fick Simon Ryfors öppet mål från höger men Haukeland slängde sig blixtsnabbt åt vänster och nöp pucken i plockhandsken. En superräddning!

Hemmalaget tog över spelet allt mer och fick matchens första numerära överläget men det jobbade FBK effektivt bort.
Carl Jakobsson stal pucken från Eric Gelinas framför Röglekassen men fick inte in pucken i fritt läge.
I periodslutet fick FBK powerplay men efter slarv på offensiv blålinje hakade backcheckande Michael Lindqvist frie Ryfors och straff utdömdes. Ryfors tog hand om straffen själv men Haukeland räddade!

Andra perioden

FBK inledde med en man mer och tog ledningen efter 40 sekunder. Jacob Nilsson fick pucken till höger och snärtade upp pucken stenhårt i nättaket med ett direktskott.
Rögle hade några bra minuter som svar men drog på sig en utvisning. FBK satte upp Jesse Virtanen i bakre position och backen tryckte in 0-2-pucken upp mot det vänstra krysset.
Ledningen blev kortvarig då Rögle kom tre mot en och Olli Palola la in pucken mellan benen på Haukeland bara 18 sekunder efter 0-2.

I tolfte minuten träffade Niklas Hansson vänsterstolpen bakom en skymd Haukeland. Spelet vände och Jacob Peterson tryckte in 1-3 med ett resolut handledsskott vid vänsterstolpen.
Rögle lyckades få in 2-3-reduceringen i efter 18:38 då Dennis Everberg tryckte in en retur efter Haukelands räddning på halvfrie Ryfors dragningsförsök.

Tredje perioden

Rögle hade planen klar och gick på offensiven för att jaga kvittering. Utdelningen kom efter 4:07 då Leon Bristedt sköt från halvdistans.
Hemmalaget styrde spelmässigt men FBK kontrade hela tiden farligt.
FBK fick chansen i powerplay och Olle Lycksell hade en trippelchans utan att få in pucken.
Hemmalaget fick nästa powerplay men FBK redde ut det länge och väl. Efter en hård tackling på Åslund åkte ytterligare en FBK-spelare ut i gruffet efteråt och Rögle fick spela fem mot tre i 17 sekunder. Ett offervilligt och kämpande FBK redde dock ut sitt numerära underläge.
Det var spännande på slutet där Lacob nilsson hade ett bra skott med sekunder kvar.

Förlängning

Rögle drog på sig en utvisning redan efter 23 sekunder och FBK fick spela fyra mot tre. Röglemålvakten klarade dock skotten från Lindqvist och det var lika många spelare igen. FBK hade flest chanser i förlängningen men det gick till straffar.

Straffläggning

FBK inledde straffarna men missade. Rögle, missade och FBK missade igen. Efter fyra straffrundor, dvs åtta straffar, klev Michael Lindqvist fram och tryckte in pucken vid vänsterstolpen. Och när Hauleland räddade sin femte raka straff var FBK-vinsten ett faktum.
Färjestad blev första lag att vinna i Ängelholm och tog med sig två poäng efter en av säsongens bästa laginsatser.