Knapp förlust i Luleå
Publicerad: 2023-12-28
Match
Luleå HF - Färjestad BK 2-1 (1-0, 0-0, 1-1). Det var tufft och tight, lite slutspelsstämning när Luleå vann. Melwin Asp Cassåsen debuterade när Carl Linbom utgick och Victor Ejdsell gjorde målet.

Första perioden

Hemmalaget kom ut bäst och FBK fick mest freda sig i egen zon. FBK drog på sig första utvisningen och på ett högt skott från hemmalaget sträckte sig Carl Lindbom uppåt för att täcka första krysset. Han landade lite konstigt med vänsterbenet och blev liggande. Lindbom lämnade isen och Melwin Asp Cassåsen ersatte i FBK-målet. Den unge debutanten blev lite lagom uppvärmd med några skott i Luleås powerplay.

FBK jämnade ut spelet i mitten på perioden och hade några fina målchanser men drog på sig en ny utvisning. Gästerna redde ut det men Luleå tog ändå ledningen efter 17:40 efter en styrning av Jonas Berglund, Asp Cassåsen helt chanslös.

Andra perioden

FBK fick träna stenhårt på att spela med en man mindre då man under periodens första 8:37 var en man mindre i 5:46. Man gjorde det dock väldigt bra och hjälpte Asp Cassåsen att hålla tätt.

Det var mycket kamp, mycket känslor och domarna hade fullt upp. Efter 5 raka FBK-utvisningar i matchen fick man chansen i powerplay i femtonde minuten. Michael Lindqvist var mycket när att kvittera men pucken smet utanför högerstolpen.
I slutsekunderna hade Joel Nyström ett skott i ribban men 1-0 stod sig.

Tredje perioden

FBK fick en mardrömsstart då Pontus Andreasson kunde åka sig fri och trycka in 2-0 efter dryga minuten.

De grönvita fick ett powerplay efter tre minuter men fick inte till det.
Spelet öppnade plötsligt upp sig och det var målchanser åt båda håll.

Luleå försvarade sin tvåmålsledning effektivt och FBK plockade målvakten med knappa två minuter kvar för spel 6 mot 5. Utdelningen kom ganska omgående då Victor Ejdsell kunde prickskjuta in 2-1-reduceringen med 1:33 kvar.

FBK satsade allt på slutet men Luleå redde ut stormen och vann med 2-1.

Trots förlusten leder FBK fortfarande serien. Årets sista match spelas hemma i Löfbergs Arena på lördag mot Oskarshamn.

webredaktör Hans-Göran Bäckström