FBK föll tungt i första finalmatchen i Luleå
Publicerad: 2022-04-30
Final 1
Luleå Hockey - Färjestad BK 4-1 (1-1, 0-0, 3-0).
Färjestad tog ledningen i numerärt överläge men Luleå kvitterade i samma powerplay. FBK var det bättre laget i andra perioden utan att få utdelning. Luleå rivstartade i den tredje med två snabba mål vilket blev matchavgörande. Det slutade 4-1 och Luleå har tagit ledningen i finalserien med 1-0 i matcher.

Första perioden

Som väntat blev det mycket intensivt, tight och ätt från start. Spelarna fick varken tid eller ytor att spela nåt skönspel på. Första tio minuterna försvann utan några större målchanser, Jack Connolly hade två bra skott som FBK-målvakten Dominik Furch räddade med höger axel och Victor Ejdsell en kanon som hemmamålvakten Joel Lassinantti blockerade.
Efter 15 minuter drabbades FBK av första utvisningen och Furch sattes på prov men man redde ut det. Men en ny FBK-utvisning gjorde att målnollan i matchen sprack. Linus Johansson bröt i mittzonen och Per Åslund tog över på vänsterkanten. Åslund sprätte upp pucken i första krysset och det var 0-1 i numerärt underläge!
Luleå fortsatte dock i powerplay och minuten senare kom kvitteringen då Connolly styrde upp pucken i nättaket via hjälmen på Furch.

Andra perioden

FBK kom ut och satte hög press, Gustav Rydahl var nära att trycka in pucken från nära håll redan i första bytet. Bortalaget fick till flera långa anfall och Luleå var pressade. FBK drog på sig nästa utvisning men jobbade bort den effektivt. I sjunde minuten fick FBK sitt första powerplay och man hade bra spel, dock inget mål.
Nyss utvisade Sami Lepistö kom in och fick ett friläge men Furch räddade med benskyddet.
Båda målvakterna fortsatte att storspela, Furch räddade Joonas Rasks närskott och Lassinantti styrde bort Theodor Lennströms kanon med kanten på plockhandsken. Furch plockade också Pontus Andreassons skott när Luleå kom två mot en. FBK avslutade starkt med ett långt anfall men det var 1-1 inför den tredje perioden.

Tredje perioden

Luleå fick en drömstart på perioden då Julius Honka tryckte upp pucken i nåttaket, i det högra, första krysset efter 49 sekunder. Inte nog med det, 3-1 kom bara 54 sekunder senare då Einar Emanuelsson sköt mellan benen på en FBK-back och in vid den bortre stolpen.
Hemmalaget spelade nu effektivt på sin tvåmålsledning och gjorde det svårt för FBK som hamnade på utsidan.
Med 6:38 kvar fick FBK en gyllene chans med ett powerplay men fick inte in pucken. Istället kom utvisade Juhani Tyrväinen direkt från utvisningsbåset och kunde sätta 4-1 med 4:27 kvar.
FBK plockade ut målvakten med fyra minuter kvar men jakten på reducering avbröts med två minuter kvar då Jacob de la Rose drog på sig ett matchstraff.

Luleå tar därmed ledningen med 1-0 i finalserien, returen spelas i Karlstad på måndag kl. 19.30.