Mitell: - Vi gör en helt ok match.
Publicerad: 2024-03-12
Eftersnack
Den sista seriematchen var betydelselös för FBK.
- Det var starkt att ta det till overtime och ge det en ärlig chans, säger Thomas Mitell.

Färjestad hamnade snabbt i ett tvmålsunderläge hemma mot Luleå och Thomas Mitell tog timeout direkt efter 0-2-målet.
- De första fem minuterna var vi inte riktigt reda att spela, att hamna i 0-2-underläge och ha 2-10 i skott, säger FBK-tränaren.
- Sen tycker jag att vi gör en helt ok match efter det,  det var starkt att ta det till overtime och ge det en ärlig chans.

FBK saknade/vilade ett helt koppel spelare ikväll, Joakim Nygård, Linus Johansson, Carl Dahlström, Per Åslund och Jeremy Groleau. Det gjorde att andra spelare fick kliva fram, t ex Axel Bergqvist, "Peppe" Lundh, Alexander Ljungkrantz, Jack Berglund och Noel Fransén.
Hur skötte sig  de spelare som nu fick mer istid?
- Ja, men lite blandat, tycker jag, säger Mitell.
- Vissa var bra och vissa var mindre bra kanske, men så är det väl alltid.

Vad säger du om Henrik Björklunds återkomst?
- Han såg bra ut och bidrar med det vi behöver, lite storlek och fysik och lite rutin, berömmer Mitell.
- Han gjorde en bra comeback.

Vad har det varit som gjort att Färjestad vann serien?
- Vi har varit stabila över i stort sett alla matcher och gett oss själva bra chanser att ta poäng, tycker Mitell.
- Idag var väl ett bra exempel också, att vi kan ta oss tillbaks och ge oss en bra chans att vinna matchen. Det är sällan vi faller igenom totalt.

Ett uppehåll på åtta dagar väntar, första kvartfinalen spelas torsdag 21 mars hemma i Löfbergs Arena.
Vad gör ni fram tills dess?
- Det blir ledigt imorgon (onsdag), träning tordag/fredag och ledigt lördag/söndag, berättar FBK-tränaren.
- Sen blir det träning fram till det drar igång. Men det blir bra med lite ledigt, för skallarna framför allt.

webredaktör Hans-Göran Bäckström