"Totto" Rhodin: – Nöjda med en poäng
Publicerad: 2023-01-12
Eftersnack
Färjestad visade åter stark lagmoral när man plockade upp 1-4 till 4-4 borta mot Luleå och tog en poäng.
– Vi krigar på och göra vad vi kan, det är ingen som ger upp, säger Thomas Rhodin.

Färjestad hade inte de optimala förutsättningarna inför matchen borta mot Luleå. Skadelistan innehåller bärande namn som Linus Johansson, Per Åslund och Victor Ejdsell samt långtidsskadade Henrik Björklund. Men man spelar med det lag som man har tillgängligt och det var ett pussel för tränarna att forma laget med så viktiga spelare borta.
Och visst märktes det att de saknades för Luleå tog ett kompakt grepp om spelet i första perioden.
– Vi så gott vi kan, vi har ett tunt lag i dag med tanke på de skador vi har, säger Thomas Rhodin.
– Första perioden är inte superbra men vi möter ett bra Luleå som är svåra borta.
Att det "bara" var 2-0-ledning efter första perioden fick FBK vara ganska nöjda med.
Vad sa ni inför andra perioden?
– Vi sa att vi skulle vinna våra kamper och kriga så mycket det går. Försöka att få långa anfall men när vi inte klarar det så får vi mycket tid i egen zon.
Luleå gick ifrån till 3-0 och 4-1 i mitten av matchen men FBK vaknade ordentligt efter Oscar Lawners 4-2-reducering.
** Vad hände?**
– Normalt mot Luleå är det stängt när de leder med 4-1 men de ligger lite halvdåligt till och är ett pressat lag, de är lite stressade, säger FBK-tränaren.
– Vi skulle fortsätta att kasta in pucken mot mål, fortsätt och kör så kommer vi få våra chanser. Och det fick vi ju.
FBK var tämligen effektiva och kvitterade till 4-4 efter mål av Joel Nyström och Ville Pokka.
I tredje perioden var man dock tillbakapressade större delen av perioden.
*Ni var illa ute, Luleå hade 14-2 i skott i tredje?*
– Det blir ju så, vi går på lite folk och när vi blir trötta blir det misstag, det är svårt att hålla emot, säger Rhodin.
– Och det är inte bara idag, vi har gått på en tunn trupp med många spelare som spelar mycket och det sliter.
**Målvakten Dennis Hildeby gjorde en mycket bra match, trots förlusten? **
– Han gjorde det grymt bra. Jättejättebra och han räddade ju en poäng åt oss.
*Ni får vara nöjda med en poäng ikväll sett till spel och chanser?*
– Ja, väldigt nöjd med en pinne ikväll. Vi krigar på och göra vad vi kan, det är ingen som ger upp.
*Någon skadad som återkommer på lördag hemma mot HV71?*
– Det är tveksamt men hoppas kan vi alltid, vi får se på matchdagen.