Rhodin: – Vi är för få som bidrar!
Publicerad: 2022-03-10
Eftersnack
Det började bra för Färjestad borta mot Luleå men allt eftersom matchen led så tog hemmalaget över och vann med 4-1, sista målet i tom kasse.
– Det kändes lite segt, vi kom inte riktigt till, de kontrollerar oss ganska bra. Det var för tamt från vår sida, säger FBK-tränaren Thomas Rhodin.

Färjestad inledde väldigt intensivt och offensivt borta mot Luleå men det var ändå norrbottningarna som ledde i paus.
– Vi gör en bra första period, det är vi som trycker ner dem och skapar en del chanser, säger Thomas Rhodin.
– Synd att de fick sitt mål där i powerplay, det är kanske vi som skulle haft 1-0 efter första.

Färestad fick en kanonstart i andra perioden med kvittering genom Michael Lindqvist redan efter sex sekunder.
– Vi får en bra start men orkar inte riktigt stå emot dem, på nåt vis, säger Rhodin.
– Jag tycker ändå inte att de skapar så jäkla många chanser men det gör ju inte vi heller.
En typisk Luleåmatch?
– Ja, det kan man säga, det är tight och få chanser.

Det var Luleåledning med 2-1 inför sista perioden men det riktiga trycket i spelet infann sig aldrig för FBK.
– Det kändes lite segt, vi kom inte riktigt till, de kontrollerar oss ganska bra. Det var för tamt från vår sida, säger FBK-tränaren självkritiskt.
– De som skapar mest är "Jocke" (Nygård), (Gustav) Rydahl och "Linkan" (Lindqvist) men vi måste vara fler som bidrar, någon som gör lite extra. Vi är för få som bidrar, vi måste kunna lite mer, så är det bara.

På hemmaplan fanns skadade Linus Johansson och Per Åslund. Två spelare som älskar den här typen av täta, tuffa matcher med mycket fysiskt spel, riv och slit.
– Klart man saknar dem, både defensivt och offensivt, två spelare som passar in i matcher mot Luleå. Men vi är ett antal spelare ikväll som borde kunna mycket mer, säger Rhodin besviket.

Hur har det varit för dig och Pelle Prestberg när Thomas Mitell kommit in som ny huvudtränare?
– Han kommer in med lite nya ideér och samarbetsmässigt har det funkat jättebra, det är inga problem, säger Rhodin.
– Han är öppen, vet vad han vill, vill dela med sig och vi får tycka vad vi tycker, han är bra på alla sätt. Jakten på top-6 i tabellen fortsätter och där förlorade både Leksand och Örebro ikväll. På lördag är det just Leksand på bortaplan som gäller för FBK.
– Ja, det blir en jätterolig match, hoppas vi får tillbaka någon och bara att ladda rejält inför lördag, det ska bli skitkul!