FBK rasade ihop i tredje mot Luleå
Publicerad: 2021-12-28
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 0-8 (0-1, 0-2, 0-5). Ett hypereffektivt Luleå gjorde mål på sina chanser och hade 0-3 efter två ganska jämna perioder. I den tredje jagade FBK men när 0-4-målet kom så rasade hemmalaget ihop och det slutade med en brakförlust, hela 0-8!

Första perioden

Färjestad inledde piggast och Luleå fick mest inrikta sig på försvarsspel. FBK fick ett powerplay och hade bra spel men slarv gjorde att Luleå fick kontra två mot en. Isak Brännström sköt ett skott som Dominik Furch styrde bort. Där kom Jonas Berglund och fick pucken i ansiktet och pucken for in bakom FBK-målvakten. 0-1 efter 8:06.
FBK fick en ny chans i powerplay och hade fint spel men Joel Lassinantti i bortakassen höll tätt på framför allt Linus Johanssons skott.
Hemmalaget drog på sig nästa utvisning och då var det omvända förhållandet. Luleå spelade bra men Furch stängde igen.
Det var tätt och mycket kamp genom perioden, precis som vanligt när Luleå står på andra sidan.

Andra perioden

FBK drog på sig en ny utvisning efter två minuters spel och Luleå utnyttjade det direkt. Vunnen tekning och Pontus Andreasson dunkade in 0-2 bakom en skymd FBK-målvakt.
Det blev ännu tyngre för FBK när Oscar Lawner drog på sig ett matchstraff innan tre minuter var spelade. Fem minuters powerplay för Luleå men hemmalaget spelade aggressivt och uppoffrande. Furch tog puckarna mot mål och FBK redde ut underläget på ett starkt sätt.
FBK fick nästa powerplay men var inte giftiga nog. Istället klev Furch fram och räddade Linus Omarks friläge samt nästa skott från Brendan Shinnimin.
Albert Johansson slarvade och tappade pucken vilket gav två mot en-läge efter 17:24 och det utnyttjade Andreasson med ett direktskott som Furch var chanslös på i sidled.

Tredje peroden

FBK gick hårt för en reducering och skapade flera fina lägen utan att få in pucken. Istället stängde Luleå matchen med att kontra in 0-4 genom Radek Muzik.
Ett frustrerat FBK drog på sig en ny tvåa och då prickade Konstantin Komarek in 0-5 i högerkrysset. Ett uppgivet FBK fick se raset fortsätta då Luleå gjorde 0-6, 0-7 och 0-8 innan matchen var över. Luleå var hypereffektiva då de gjorde 5 mål på endast 6 skott mot mål i sista perioden.

Bara att bryta ihop och komma igen för FBK, det är ny match på torsdag borta mot Brynäs.