Bra höst på marknadsavdelningen

Publicerad:

Partner

Då SHL-säsongen nu hunnit halvvägs är marknadsavdelningen redan i startgroparna inför nästa säsong.

– Det har varit en hektisk höst, men också en väldigt bra höst för oss, säger Niclas Eriksson på FBK Marknad.

Även om det sportsligt varit en höst där flaggskeppet i SHL ibland svajat lite i prestationer har det varit stadig framdrift på marknadsavdelningen. Efter en säsong med Covid19 och de restriktioner som följde har verksamheten tagit sig tillbaka mot en mer normal tillvaro.
– För att säga det enkelt, det var helt klart svårt för oss att leverera tillbaka till våra partners under säsongen som gick. Allt handlar ju inte om att exponera sitt varumärke tillsammans med oss, utan det finns så mycket mer i vår portfölj där vi av känd anledning inte hade möjlighet att leverera ifjol. Trots det hoppade ingen av, vilket bara cementerar det vi redan visste – att vi har ett nätverk av oerhört lojala partners, säger Niclas Eriksson som minst sagt är en veteran i sammanhanget.
{!A}

Han gillar att jobba med långsiktighet, vilket hans 31 år på jobbet också vittnar om.
– Det har hänt mycket under alla mina år i klubben. Sättet att se på ett partnerskap har ju förändrats väldigt mycket över tid, och det gäller att hänga med och vara lyhörd för vad våra kunder vill ha. Mycket av det kopplas ofta ihop med någon form av exponering, men under senare år har nätverkandet växt och är idag vårt kanske viktigaste verktyg i att locka nya kunder och att ha kvar de som har ett långvarigt förhållande till oss. Skulle nog säga att mycket av den framgång vi ändå kan säga att vi haft på området kan kopplas mycket till det – att vi tänker långsiktigt i det vi gör med och för våra partners, säger Eriksson.

– Vi har en bra portfölj när det kommer att kunna skräddarsy ett partnerpaket som passar just för det aktuella företaget. Det kanske är ett nytt företag som vill exponera och stärka sitt varumärke, det kan vara en långvarig partner som egentligen bara vill vara en del i nätverket för att det dels finns ett stort hockeyintresse, men också för att det ger bra affärer. Det är väl också en parameter där jag tycker vi har lyckats bra genom åren, menar Eriksson.

Men även långsiktighet kan förändras. Medarbetaren Mats Tågmark har den här hösten lämnat för att ge sig in i en annan bransch.
– Jag var med och anställde ”Tågis” för 20 år sedan. Vi har gjort mycket bra och roliga saker genom åren och när han nu har valt att gå vidare till en annan bransch som ligger honom varmt om hjärtat så önskar vi honom all lycka framöver. Behöver folk skidor får de väl höra av sig till honom, skrattar Niclas.

Istället för Tågmark kommer Andreas Dahlström in. ”Dallas” är inte obekant med Färjestad BK på något sätt. Under några år fanns han med runt U20 och har under de senaste tio åren funnits med som partner, representerande Myshkin – Be your brand.
– Det kommer att bli jättebra med ”Dallas”. Han är bekant med oss och vi med honom så startsträckan blir inte så lång. Han känner dessutom många av våra partners redan genom alla sina år i nätverket.

När julen nu börjar närma sig så är det – om man ställer det emot hockeyverksamheten – grusgropen för Niclas och Andreas.
– Försäljningen inför kommande säsong drar igång här efter helgerna och pågår väl egentligen fram till seriestarten i höst. Däremellan ska vi också ta hand om våra befintliga partners på bästa sätt.
{!B}

En del i omhändertagandet är att bjuda in till den årliga kick-off som normalt brukar ligga tidigt på hösten. I år blev det en viss fördröjning av den med tanke på de restriktioner som låg. I samband med hemmamatchen mot Malmö i november samlades ett rekordstort antal nätverkande företag i Löfbergs Arena och Sky Lounge för årets kick-off.
– Otroligt trevligt med det gensvaret. Vi räknade in 125 personer till slut och det är det mesta vi har haft på många år. Normalt har vi varit ”på stan” och haft det här tillsammans med laget, men läget i år tvingade oss att ändra lite och det blev ju en succé. Alla jag pratat med var jättenöjda och då är vi nöjda, säger Eriksson.
{!C}

När vi under samtalet pratar om de olika sakerna i marknadsportföljen återkommer Eriksson till en sak vid ett flertal tillfällen - lojalitet.
– Jo, men…om vi ser tillbaka på alla säsonger vi haft, och kanske framförallt på den senaste, att alla är kvar och har blivit fler. Vi har enormt lojala partners och det gör mig varm. Det är så många som betyder så mycket för Färjestad BK, och att vi samtidigt betyder mycket för dem som företag och partners. De gillar att vara med oss och det gör oss glada. De är förutsättningen för att vi ska kunna ha det där vi har ute i arenan varje match och att vi kan drömma om att få fylla det där torget igen. Den drömmen har jag varje dag jag kliver in på jobbet, avslutar han.

Kommunikatör Stefan Eriksson