FBK föll efter straffar i Luleå
Publicerad: 2023-10-19
Match
Luleå HF - Färjestad BK 2-1 (0-0, 1-0, 0-1, 0-0, 1-0). Luleå tog ledningen men FBK kvitterade i tredje perioden genom Marcus Nilsson. Matchen avgjordes i straffläggningen och FBK fick nöja sig med en poäng.

Första perioden

Hemmalaget tog tag i spelet från start men hamnade mest utefter sargen då FBK höll dem på utsidan.
Luleå fick matchens första powerplay och hade lite tryck men inga riktigt vassa lägen. FBK-backen Mattias Göransson täckte bort det bästa läget.
Spelmässigt var det ganska tillknäpp, få ytor och få målchanser. En som bröt mönstret var Oliver Eklind men FBK-målvakten Max Lagacé räddade friläget med benskyddet.
FBK´s målchanser var lätträknade, att det var mållöst i paus efter 7-3 i skott kändes ganska logiskt.

Andra perioden

Luleå tog ledningen i fjärde minuten efter en spelvändning i mittzonen. Jonas Berglund kunde prickskjuta in pucken vid vänstetstolpen från halvdistans.
FBK fick sitt första powerplay kort efter målet, hade ganska bra PP-spel men fick inte in pucken bakom Matteus Ward i hemmakassen.
Spelet böljade betydligt mer än i första perioden och det var några halvchanser åt båda håll. FBK fick ytterligare ett PP, Joakim Nygård var nära men fick inte upp pucken över en liggande målvakt.
Två bra målvakter såg till att 1-0 stod sig till paus, skotten var 8-8.

Tredje perioden

FBK vaskade om i formationerna och vi fick se ett betydligt mer aggressivt FBK som satte hög press, vann fler närkamper och var först på de lösa puckarna.
Hemmalaget spelade mer och mer på sin bräckliga ledning och det skulle straffa sig. Efter drygt elva minuter så sköt Marcus Nilsson på chans från blålinjen och pucken styrdes in i mål via en hemmaback. 1-1 efter 11:09!

Nu var det plötsligt lite ombytta roller, Luleå såg ängsliga ut och FBK fick för tre poäng. Man hade flera fina lägen men Ward räddade.
FBK vann skotten i tredje med 9-5 men matchen gick till förlängning.

Förlängning

Efter ett dåligt FBK-byte fick Jesper Sellgren ett friläge men Max Lagacé i FBK-målet räddade starkt igen. Joel Kellman åkte sig nästan fri men hans backhand räddades med nöd och näppe av hemmamålvakten.
FBK drog på sig en utvisning men trots spel 4 mot 3 för Luleå kunde FBK ta det till straffläggning.

Straffläggning

FBK missade sin första två straffar medan Luleå satte sina, David Lilja fick det matchavgörande målet då Luleå vann med 2-1.

webredaktör Hans-Göran Bäckström