Poäng i Luleå efter ny upphämtning
Publicerad: 2023-01-12
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 5-4 (2-0, 2-4, 0-0, 1-0).
Luleå rivstartade och hade både 3-0 och 4-1 men FBK kvitterade till 4-4 innan andra perioden var slut. Det gick till förlängning där Luleå avgjorde och vann.

Första perioden

Hemmalaget tog kommandot från start, hade en puck i stolpen och fick snart med sig ett powerplay. Isac Brännström tryckte upp pucken i det bortre, högra krysset bakom Dennis Hildeby och det var 1-0 efter 6:21.
I nästa byte kom FBK´s Patrik Lundh fri nära Luleåmålet men Joel Lasinantti räddade.
Ny FBK-utvisning och det osade nytt hemmamål men Hildeby och FBK redde ut det numerära underläget.
Färjestad gjorde ingen bra period och efter ett pucktapp i offensiv zon kunde Luleå kontra och komma 2 mot 1. Brendan Shinnimin direktsköt in 2-0, Hildeby chanslös i sidled. Tid 11:48.
FBK tog timeout efter 15:15 för att få bättre liner i spelet. Man fick vara nöjda med att det "bara" var 2-0 för hemmalaget.

Andra perioden

FBK inledde piggt men fick en kalldusch då Olli Nikupeteri kunde trycka in 3-0 efter 2:36.
Svaret kom två minuter senare då August Tornberg sköt och Marcus Westfält styrde. Luleåmålvakten räddade men Westfält slog in sin egen retur till 3-1.
FBK fick ett numerärt överläge men det gav ingen utdelning. Istället kom nästa kalldusch då Brännström efter ett riktigt långt anfall kunde trycka upp 4-1-pucken högt efter 10:51.
Uppgivet i bortalaget? Långt ifrån…
Det gick bara 42 sekunder innan 4-2 satt efter ett stenhårt jobb bakom mål av Remi Elie. Hans passning satt perfekt på Oscar Lawners klubba och pucken satt i nättaket.
Nu blev det skakigt i Luleå och FBK fortsatte att visa effektivitet. Nästa reducering kom efter 16:48 när Joel Nyström skickade in 4-3 med ett isskot.
Halvminuten senare kom även kvitteringen då alla Luleåspelare tittade på puck. Remi Elie spelade fram i mitten och där tystade Ville Pokka arenan genom att dunka in 4-4.

Tredje perioden

Spelet öppnade upp sig och det blev väldigt böljande spel och chanser åt båda håll. Luleå hade flera riktigt vassa lägen men fick inte pucken förbi starkt spelande Hildeby.
Båda lagen fick chansen i numerärt överläge och de hade bra spel men sämre avslut som målvakterna Lassinantti och Hildeby tog hand om.
Hemmalaget tryckte på men var trubbiga i avsluten, man hade 13-2 i skott men FBK lyckades genom uppoffrande spel och en grym Hildeby i målet ta matchen till förlängning.

Förlängning

Luleå ägde pucken mest hela tiden och Brendan Shinnimin kunde avgöra med sitt 5-4-mål efter 1:37 och bärga bonuspoängen.