FBK-backarna gjorde sex av sju mål mot Luleå
Publicerad: 2023-11-02
Eftersnack
Färjestad är kända för sina offensiva forwards men mot Luleå var det backarna som gjorde målen.
- Det visar att vi ska fortsätta skjuta från blå, säger Axel Bergqvist.

Matcherna mot Luleå brukar vara täta, tighta, defensiva och målfattiga. Det kan rentav vara lite tråkiga matcher pga detta. Kvällens möte i Löfbergs Arena blev raka motsatsen med ett hejdundrande målkalas där hemmalaget stod för grannlåten.

Vilken start ni fick på matchen, 2-0 redan efter 40 sekunder?
- Jättekul, finns ju inget bättre sätt att få igång publiken på än det och jag tycker att de höll igång riktigt bra hela matchen. Det var bra stämning här idag!  säger Axel Bergqvist.
Vad innebar drömstarten för er?
  - Jätteskönt att få en bra start, sen gäller det att göra det bästa av det. Jag tycker vi gör det bra i lite mer än halva matchen sen börjar vi slarva med pucken och provar lite andra grejer än vad vi skulle gjort. Men vi gör det bra ändå, även om vi släpper till lite.
Det slutade hela 7-3 efter att FBK haft en 5-0-ledning efter två perioder.
- Jätteskönt att vinna en ganska konstig match, tycker jag, mycket mål och fram och tillbaks, säger Axel Bergqvist.
- Skönt att ta tre viktiga poäng.

Skönt för egen del att få trycka in en puck (5-0-målet)?
- Jättekul, såklart, alltid kul att göra mål, det känns bättre och bättre, säger Axel.
Luleåmålvakten såg inte mycket, visste du var du skulle skjuta?
- Jag såg att Kelle (Joel Kellman) var precis framför målvakten och Peppe (Patrik Lundh) var i linje med en motståndare på sig, så jag sköt mot det håll som spelarna lämnade och det gick ju bra.

Sex av sju FBK-mål görs av backar ikväll.
- Tror inte man ska dra några större grejer över det, det är kanske slumpen att vi gör så många backmål idag, säger Axel.
- Men kul såklart och det visar att vi ska fortsätta skjuta från blå.
Att backarna gör sex mål, det lär inte hända igen under den här säsongen.
- Nej, det tror jag väl kanske inte att det gör, ler han.

Att backarna ska skjuta mer för att få lite enkla mål är något som tränaren Tomas Mitell har tryckt på.
- Absolut, han och vi har tryckt på det ganska hårt hela säsongen, tycker att vi blir bättre och bättre och idag är ett väldigt bra kvitto på att det händer saker när vi gör det. säger FBK-backen.
- Det räcker med lätta skott från blå och mycket trafik framför, då kan vilken puck som helst gå in.
Och trafik framför mål, det skapade dina lagkamrater verkligen ikväll.
- Ja, våra forwards ska ha en jävla cred som stoppar in nosen där och gör det hårda jobbet som kanske inte syns från läktaren. Om de inte gör det jobbet så blir det inte mål.

Du har fått vila några matcher i höst, hur hanterar du situationen, om du ska spela eller inte?
- Jag tror inte man ska tänka för mycket på det, man ska bara visa att man vill spela varje träning, varje match är en ny chans att visa upp sig och visa vad man kan. Det är bara att göra så gott man kan så är det tränarna som tar ut laget, tycker 23-åringen.

Backarna som gjorde mål ikväll:
1-0 Jonathan Andersson
2-0 Joel Nyström