Haukeland vinnare igen: – Det var extremt länge sen.
Publicerad: 2021-11-21
Eftersnack
Färjestad spelade sin tredje match på fyra dagar när man mötte Luleå hemma. Ikväll var det Henrik Haukelands tur att axla målvaktsrollen.
– Väldigt kul att få spela match igen, det var ett tag sen, säger Haukeland.

Matcherna har avverkats i ett högt tempo den här veckan för Färjestad. Ikäll mötte man Luleå och det var tredje matchen på fyra dagar för båda lagen. Dominik Furch vaktade målet i torsdags mot malmö och igår mot Rögle, ikväll var det Henrik Haukelands tur.

Skönt att få spela match igen?

– Ja, det var väldigt kul att få spela match igen, det var ett tag sen, säger "Hauke" som inte har stått i mål sen 4 november hemma mot Linköping.

Färjestad vann mot Luleå efter att ha tagit ledningen två gånger om men Luleå kvitterat, båda målen i numerärt överläge.

Vad säger du om de insläppta målen?

– Två ganska lika mål, skott och lite skymning, säger FBK-målvakten – Vi får jobba på det, tycker att vi haft lite oflyt. På det andra sköt han flera meter utanför men pucken tog på en klubba och in.
Jo, det gäller att ha marginalerna med sig i hockey.

Vad säger du om matchen som helhet?

– Vi gör en ganska bra match, ska väl kanske vinna efter full tid men marginalerna är lite emot oss just nu.

Hur skönt var det att vinna igen?

– Det var extremt längesen så det var väldigt skönt, ler "Hauke". Ni målvakter har, precis som laget, inte haft det lätt men en målvakt behöver ju ha bra hjälp av försvaret om han ska kunna spela bra.
– Vi kan bättre, vi ska försöka spela stabilare och bätttre, såpass ärliga måste vi vara, tycker den norske landslagsmålvakten.

Senaste tiden har hela laget höjt sin prestationsnivå ganska rejält. Hur ser du på perioden med sex raka förluster och den förbättring som skett? – Trots sex raka förluster så har vi inte spelat så dåligt utan vi haft ledningen och kunde ha vunnit flera av dem.
– Den senaste veckan har vi spelat med mycket bättre energi, ett helt annat go i laget och spelar mer desperat för att ta oss ur den situation vi satt oss i.

Är det en annan energi även på träningen?

– Nja, det har nog inte varit problem med energin på träningen, det har varit bra kamp och så hela tiden, tycker jag. Det har nog varit mer att vi varit mer spända i matcherna när vi släppt in mål men det tycker jag att vi arbetat bort nu.

Hur är konkurrensen med Furch?

– Den är bra, vi spelar ju ungefär hälften var, konkurrensen är tuff men det gäller att ta chansen när man får den.

En för laget sund konkurrens?

– Ja, det gäller att tävla hela tiden på träning när man vet att man inte är ohotad etta, jag och Furch vill ju båda göra vårt bästa för att laget ska vinna.

Senaste dagarna har ni tagit 4 av 9 poäng, spelmässigt har ni varit värda betydligt mer?
– Ja, jag håller med. det kunde varit 9 av 9 poäng, tycker 26-åringen.
– Frånsett första perioden mot Malmö har vi spelat bra senaste åtta perioderna, så visst kunde vi tagit fler poäng.

Tre matcher på fyra dagar men ingen längre vila för spelarna.
– Nej, vi får ledigt måndag sen är det på det igen på tisdag.

Nästa match för FBK spelas på torsdag, då borta mot Timrå.