Matt Tomkins lämnar Färjestad BK
Publicerad: 2023-05-09
Lagbygget
Sejouren blev bara ettårig. Trots att han ett år kvar på kontraktet lämnar nu Matt Tomkins Färjestad BK.
– Jag har fått en möjlighet att nå en dröm, och den möjligheten vill jag ta, säger han.

Drömmen som Tomkins pratar om är såklart NHL. Den nu 29-årige målvakten känner att det kanske är sista chansen då åren börjar gå. Men han kommer att minnas säsongen i Färjestad som ett fint år i hans hockeykarriär.
– Ja, det var otroligt. Efter året jag kom ifrån så kunde det inte ha varit till en bättre plats för mig. En otrolig plats för mig att fortsätta att växa som person och som spelare. Och jag har inget annat än bra saker att säga om organisationen och alla underbara människor som finns inom den och kulturen som finns där. Så det var en fantastisk upplevelse på min hockeyresa och jag kommer aldrig att glömma min tid där och kommer alltid minnas tillbaka på det med ett stort leende och med många fina minnen som skapades tillsammans med laget och supportrarna, säger han.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Matt Tomkins åkte hem efter uttåget och har varit i sin hemstad, strax utanför Edmonton, sedan dess. Tillbaka i myllret av människor som finns kring en storstad, till skillnad från det något mindre Karlstad.
– Så är det, men Karlstad är en bra stad. Inte så stor, men allt finns där och för mig som importspelare var det fantastiskt. Jag känner verkligen att alla spelare och personal, och alla inom organisationen går utöver det vanliga för att se till att du känner dig bekväm som importspelare. Det kan vara utmanande ibland, särskilt i början när du försöker anpassa sig till ett nytt land och nytt språk och ibland andra normer. Men när jag kom till Karlstad var övergången så lätt och människorna var så fantastiska mot mig. Allt var förstklassigt och de har tagit hand om mig mer än vad jag någonsin kunde ha bett om. Det är lite svårt att sätta ord på, men Färjestad är en fantastisk klubb uppifrån och ned. Det var en fantastisk miljö för mig att utvecklas i, både som spelare och som människa och för det är jag enormt tacksam, säger han.

För Rickard Wallin och sportgänget blev det en situation man inte räknat med.
– Vi är glada och tacksamma för det här året han gjorde hos oss.  Det har varit en positiv injektion både på och utanför isen. Han och Dennis gav oss ett målvaktsspel som var i topp av ligan i fjol, och med det så önskar vi honom lycka till i framtiden, säger Wallin.

Det innebär att vårt målvaktspar från förra säsongen båda nu jagar sin dröm med spel i NHL.
– Precis. Man kan ju tycka att det är jobbigt att förlora båda sina målvakter samtidigt, när båda egentligen hade kontrakt med oss.  Men när vår ambition är att utveckla spelarna och få dem att ta kliv för sin egen utveckling för att hjälpa oss och sig själva, så finns det ett stort positivt element med att vi faktiskt har lyckats få utveckling på dem. Vi väljer att se det som en konkurrensfördel när vi går vidare och letar ett nytt målvaktspar till nästa år. Bra gjort av Matt, Dennis och Masken som är teamet runt. Vi har dessutom Damian Clara som har tagit steg hos oss, säger Wallin och fortsätter;

Stefan Eriksson, Färjestad BK

– Det jag vill säga angående Matt också är att jag uppskattar att han har varit transparent med oss om det intresset som finns borta från Nordamerika och hans planer framåt. Han har på det sättet hjälpt oss att inte fastna i processen att gå vidare med vårat lagbygge. Han har varit rak och ärlig mot oss, vilket jag vill tacka honom för. Det är en jäkligt stabil kille som har tyckt om att vara hos oss och vi har tyckt om att ha honom här. Men med det sagt så får man ju ändå förstå att drömmen om att spela i NHL vägde över och det har jag full respekt för och bara önskar stort lycka till framåt, avslutar Wallin

Stefan Eriksson