Dubbelt Japan i Färjestad BK
Publicerad: 2019-07-08
dam
Nachi Fujimoto utsågs till förra säsongens bästa spelare i Färjestad BK dam. Nu är det klart att hon återvänder och tar den här gången med sig sin syster Nana.
– En väldigt bra målvakt, säger damansvarige Bo "Kulon" Lennartsson om Nana Fujimoto.

Damernas lagbygge börjar se mer och mer intressant ut.
– Att Nachi Fujimoto återkommer stärker laget, och att vi nu också kan presentera hennes syster, Nana, ger extra tyngd i vår målsättning i att nå SDHL. Jag har svårt att se att något lag i SDHL kan uppvisa en bättre målvakt, säger Lennartsson.

Nana Fujimoto är en rutinerad målvakt med bland annat 6 VM-turneringar. Hon är Japans nummer 1 och var en av anledningarna till att Japan kunde vända och vinna den avgörande gruppspelsmatchen mot Sverige i senaste VM-turnerningen. En förlust som degraderade Sverige till b-gruppen kommande säsong.

– Att vi ror den här värvningen i hamn kan i mångt och mycket tillskrivas Nachi som berättat för sin syster hur hon upplevde sitt år här med oss. Att de nu båda kommer och spelar för oss visar att vi är på rätt väg och att vi gör bra saker. Rent spelmässigt kommer båda att vara viktiga i vår strävan efter avancemang till högsta serien. Laget ser helt klart intressant ut, menar Lennartsson.

Fakta - Nana Fujimoto

• 30 årig mv som nu spelar i Vortex Sapporo.
  • Japans landslagsmålvakt
  • Spelat 6 VM turneringar för Japan
  • 92,8% i senaste VM. Där hon bla stod i vinstmatchen mot
    Sverige som innebar degradering för Sverige
  • Spelat två OS turneringar 2014 och 2018
  • Bäste mv i VM 2015
  • Spelat en säsong NWHL (15/16) där hon representerade New York Riverters. Hon spelade bla All Stars match i NWHL denna säsong.

Fakta - Nachi Fujimoto

• Årets spelare i FBK
  • Spelade 15 matcher i DamEttan och gjorde 14 p (5+9), vilket var bästa back i serien och fyra i FBK
  • Spelade alla 3 matcherna i kvalet och gjorde 3p (2+1), vilket var bäst totalt i FBK i kvalet
  • Endast 8 utvisningsminuter på 15 matcher, och det som back.