Förlust för Färjestad uppe i Luleå
Publicerad: 2022-03-10
Matchreferat
Luleå HF - Färjestad BK 4-1 (1-0, 1-1, 2-0). FBK inledde klart bäst men det var ändå Luleå som ledde med 1-0 efter första perioden. FBK kvitterade efter 6(!) sekunder i den andra genom Michael Lindqvist men Luleå satte 2-1 innan paus. Hemmalaget ökade på till 3-1 i mitten av den tredje perioden och avgjorde med 4-1 i tom kasse på slutet.

Första perioden

Färjestad inledde intensivt och satte hög press på Luleå som hade svårt att värja sig. FBK hade ett antal lägen för ett ledningsmål där Michael Lindqvist var närmast mitt i slottet men Joel Lassinantti i hemmamålet räddade. FBK fick första numerära överläget och spelade bra, Marcus Nilsson var närmast men Luleåmålvakten räddade med klubbskaftet.
FBK´s intensiva spel gjorde att Luleå hade första skottet på mål efter drygt 12 minuters spel.
Sen drog Karlstadslaget på sig två raka utvisningar och under den andra kom 1-0. Juhani Tyrväinen direktsköt från halvdistans och Dominik Furch i FBK-kassen hann inte reagera.

Andra perioden

FBK rivstartade och kvitterade efter 6(!) sekunder. Joakim Nygård högg framåt och fann Michael Lindqvist som sköt direkt. Det nästa snabbaste målet någonsin efter nedsläpp enligt Cmore, 5 sekunder gäller för rekordmålet.
Gästerna var åter bäst första minuterna därför kom Luleås 2-1 lite överraskande. Sami Lepistö fick på en kanon från backplats och FBK-målvakten var chanslös, skymd av tre spelare.
Det böljade åt båda håll och precis som i första perioden var hemmalaget starkare under den sista delen av perioden men det var 2-1 i paus.

Tredje perioden

FBK försökte att gå på kvitteringsjakt men Luleås defensiv var tät, det var svårt att ta sig in på mål. Intensiteten var inte lika påtaglig som i de två första perioderna även om det fortfarande var mycket närkamper.
Efter åtta minuter kom 3-1 då Isac Brännström kunde direktskjuta in pucken, Furch hann inte över i sidled. Nu blev uppförsbacken riktigt tung för bortalaget.
FBK fick ett powerplay men lyckades inte skapa särskilt mycket. Luleå spelade effektivt på sin ledning och tiden rann iväg för FBK. Man plockade målvakten med 2:18 kvar för spel sex mot fem men det slutade med 4-1 i tom kasse.

Vi spelare med de spelare vi har tillgängliga men visst saknades skadade Per Åslund och Linus Johansson i en sån är tät och tuff match.