"Linkan": – Inte godkänt på hemmaplan!
Publicerad: 2022-12-17
Eftersnack
Färjestad gick mållösa hemma mot Luleå (0-1) och det var självkritiskt och besviket efter matchen.
– De fick matchen lite dit de ville, det är surt och frustrerande, säger Michael Lindqvist.

Det bjöds på en "typisk" Luleåmatch när Färjestad tog emot vårens finalmotståndare på hemmaplan. Luleå försvarar sig väl och har en mycket bra målvakt i Joel Lassinantti medan de försöker hugga på de få chanser de har framåt. De är svårspelade, helt enkelt.
– Men i starten av matchen håller vi ett bra tempo och för matchbilden, tycker Michael Lindqvist.
Det hade inte alls varit orättvist med ett ledningsmål men det gäller att få in pucken i nätet också.
– En kombination av att skotten inte är tillräckligt bra och dåliga skymningar, suckar "Linkan".
– Han är ju bra i målet men ingen övermäktig målvakt att göra mål på. Det är upp till oss att ha bättre kvalitet på skotten, säger han självkritiskt till egna lagets agerande.
Det hettade till där i andra perioden?
– Visst blev det lite känslor men spelmässigt så tycker jag att det var segt på nåt vis även om det hettade till i vissa situationer, säger FBK-forwarden.
– De fick matchen lite dit de ville där det går i ganska lågt tempo, de är inte så snabba. De försöker bråka lite med oss och håller i oss, vi faller kanske lite i den fällan.
– Men jag tycker att vi är det bättre laget sett över sextio minuter, de gör ett mål i PP och vi får inte alls till det. Det är surt och frustrerande.
En ganska typisk match mot Luleå?
– Jo, precis, de får matchen dit de vill när vi inte får h¨ål på dem. Så längde det står 0-0 eller de leder så är de bra på att dra ner tempot i matchen och styra.
– De gör ett mål och vi gör inte nåt mål, det är såklart inte godkänt på hemmaplan.
Du spelade med ett A på bröstet ikväll?
– Klart att det är en ära och ett tecken på att man är en slags ledare i laget men jag hade hellre vunnit matchen, säger "Linkan" som tog över avstängde Victor Ejdsells "A" som assisterande lagkapten i denna match.

Tränaren Tomas Mitell var nöjd med vissa saker och mindre nöjd med andra efter matchen.
– Lägena fanns men vi saknade lite kvalitet i avsluten och kvalitet i skymningarna framför Lassinantti, lite mer desperation framför målet och skapa lite kaos där, säger Mitell. – Jag tycker att vi gjorde det vi kunde, det var inget fel på inställningen.