FBK vände och vann på straffar
Publicerad: 2023-03-07
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 4-3 (0-2, 1-0, 2-1, 0-0, 1-0).
FBK låg under med 0-2 och 1-3 men en tung forcering i tredje perioden räddade poängen. Efter en mållös förlängning avgjorde Daniel Viksten för FBK på straffar.

Första perioden

FBK fick ett powerplay redan i första minuten men skapade bara ett par halvchanser. När Luleå fick chansen med en man mer small det. Julius Honka fick på en kanon i mitten och Dennis Hildeby halvräddade, via plocken gick pucken i en båge och in i mål. 0-1 efter 8:25.
Prick en minut senare låg pucken åter bakom Hildeby efter FBK-slarv i egna zonen. Filip Pyrochta blev helt ren framför mål och FBK-målvakten var chanslös. 0-2 efter 9:25.
Hemmalaget fick nästa numerära överläge och det osade mål flera gånger om men Matteus Ward i Luleåmålet tog allt.
FBK styrde spelet och hade flera högklasssiga lägen att reducera, Theodor Lennström hade ett närskott och Linus Johansson fritt framför mål men han valde att runda kassen istället.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt bättre fart i både ben och passningsspel. Daniel Viksten hade öppet läge i andra minuten men det blockades av en Luleåspelare i högen framför mål. Men kort efter kom reduceringen då Marcus Nilsson bakom mål spelade fram till Mattias Göransson. FBK-backen hade stuckit fram och passningen kom perfekt och pucken satt hårt vid vänsterstolpen. 1-2 efter 1:59!
Hemmalaget fortsatte att tycka på och Luleå fick mest ägna sig åt försvarsspel. FBK fick ett nytt powerplay i åttonde minuten, spelade bra och hade många avslut - men fick inte in pucken!
Luleå hade en fin chans för Brendan Shinnimin men Hildeby reflexräddade med plocken från nära håll Efter halva perioden anföll Michael Lindqvist och Victor Ejdsell mot en ensam Luleåback, Ejdsell fick passningen i sidled men sköt över från nära håll. Marcus Westfält fick en retur framför sig, såg ut att ha öppen kasse men Ward gjorde en jätteräddning i sidled.
. Skotten i perioden var 16-4(!), FBK borde gjort nåt mer mål men 1-2 stod sig.

Tredje perioden

FBK fick en jobbig inledning med en tidig utvisning där Luleå tryckte på rejält. FBK klarade ut det men kort efter kom Luleå 2 mot 1 och Brendan Shinnimin tryckte upp pucken i vänsterkrysset bakom en chanslös Hildeby. 1-3 efter 4:02.
Hemmalaget försökte och försökte offensivt men Luleå försvarade sig bra med sina stora, tunga backar. Men när FBK fick till en snabb spelvändning efter drygt halva perioden var det ingen som hängde med. Linus Johansson spelade över till vänster där Joakim Nygård kom i full fart. Julius Honka agerade rundniongsmärke och Nygård fick in pucken bakom Ward från nära håll. 2-3 efter 11:13!
FBK fortsatte att trycka på och Luleå började slå ifrån sig allt mer. Med 2:22 kvar höll det inte utan Axel Bergqvist kunde mitt i skottsektorn skicka in 3-3-pucken.

Förlängning

FBK dominerade i förlängningen med flera fina lägen fram till att FBK drog på sig en utvisning. Luleå fick spela fyra mot tre men hade svårt att komma till avslut och drog på sig en egen utvisning.

Straffläggning

Luleå lyckades inte överlista Dennis Hildeby med någon av sina tre strafförsök. FBK missade sina två första straffar men när Daniel Viksten hade chansen att avgöra med den sista ordinarie straffen kom avgörandet. Viksten flippade pucken upp i det högra krysset och bärgade bonuspoängen till FBK. 4-3!

En mäktig vändning efter att Luleå haft ledningen med 3-1 långt in i tredje perioden.