Välkommen till Färjestad BK, Jonas Johansson
Publicerad: 2023-05-09
Lagbygget
Efter sex säsonger i Nordamerika vänder nu den 27-årige målvakten hem till Sverige igen. Nästa klubbadress blir Färjestad BK.
– Det ska bli jättekul! Dels att spela i Sverige igen, men också kul att få chansen att representera en så anrik klubb som Färjestad, säger han.

De två senaste säsongerna har han tillhört Colorado Avalanches organisation. Han trejdades dit från Buffalo under säsongen 2020/21.
– Här har jag verkligen trivts. Både i Avalanche och i Eagles som är farmarlaget. Så även om jag fått flytta runt en del så har jag trivts bra, säger han allt medan han sorterar återvinning.
– Ja, vi håller som bäst på med att flytta ut här och ska göra oss i ordning för att så småningom ta oss hem. Hemstad för Jonas Johansson är Gävle, och det var i Brynäs han spelade alla sina år som junior. De sista två säsongerna var han utlånad till Almtuna innan det bar av till Buffalos organisation och Rochester Americans.

Hur är känslan inför flytt till Karlstad och Färjestad?
– Det ska bli jättekul. Direkt när jag hörde att det fanns intresse så kände man ju direkt att det var ett hett alternativ, så det är bara positivt. Jag är redan taggad på nästa säsong, säger han.

Från Rocky Mountains till Värmlands skogar och sjöar…
– Ja, det är bra. Det gillar jag!  Det är bra.

Vad är det för typ av målvakt som vi kommer att få se när du kommer?
– Jag försöker väl spela ett lugnt spel och inge trygghet i laget. Annars ja, jag vet inte…stilmässigt spelar ju alla ganska lika idag så det är väl svårt att säga. Som person är jag ganska lugn och det avspeglas även på isen. Jag försöker sprida lugn och trygghet i gruppen, säger Johansson.

Kontraktet med Jonas Johansson är skrivet på två år. Hur tänker du långsiktigt?
– Drömmen om NHL kommer väl alltid leva kvar så länge man spelar tror jag. Men i det här stadiet i livet så känns det skönt att få komma hem och spela. Lite närmare vänner och familj och få känna på svensk hockey igen. Det ska bli väldigt roligt.

I en hockeystad som Karlstad är förhoppningar och förväntningar höga. Hur ser du på det?
– Det är bra tycker jag. Det är väl väldigt positivt att det finns mycket folk som bryr sig. Sen är det väl alltid press vart man än spelar så jag tror inte det är något nytt så sett. Det är häftigt med de anrika klubbarna som har mycket folk som bryr sig om det. Det säger något om storheten i de klassiska klubbarna som bland andra Färjestad är, säger Johansson som också kommer att få återse en gammal kompis när han väl kommer till Karlstad.
– Jag var ju väldigt bra kompis med Mattias Göransson i hockeygymnasiet. Vi var riktigt bra kompisar där men sedan har jag inte sett han på väldigt många år sedan. Jag och Westfält har också korsat våra vägar under Brynästiden.

När Jonas Johansson dyker upp i Karlstad är fortfarande oklart.
– Vi ska väl flytta ur härifrån först och komma hem till Sverige i godan ro och få packa upp litegrann, sen får vi väl se när det är dags att röra sig dit. Vi får väl ta det snacket när vi har landat i goda ro hemma, och då prata med coacherna och fystränarna och lägga upp en bra plan, säger Johansson.

NHL.com

Rickard Wallin om värvningen av Jonas Johansson:
– När vi insåg att vi behövde titta efter en ny målvakt så försökte vi titta snabbt på vad som fanns för alternativ och kom ganska snart till Jonas namn som ett av alternativen. När vi fick prata med honom så kändes det direkt väldigt rätt, och allt vi har hört och sett varit väldigt positivt. Det som jag gillar med honom är att han är, trots sin erfarenhet av att ha varit borta i Nordamerika i sex år, så känns det inte som att han är färdigutvecklad helt. Det finns saker att jobba på, säger Wallin och nämner en kommande stabilitet som en fördel.
– Han är bekänt av att landa in i ett lag där han får jobba i lugn och ro och inte åka upp och ner mellan NHL och AHL som han har gjort de senaste säsongerna. Masken har varit en stor del i den här med rekryteringen och ser en stor potential i hans målvaktsspel. Det finns saker att förhoppningsvis förbättra och slipa på där. På samma sätt som Dennis och Matt har tagit steg och hjälpt oss att bli bättre så vill vi hjälpa Jonas att bli bättre och att han kan hjälpa oss, säger Wallin.

Det är en liten ”doldis” rent namnmässigt ändå.
– Ja det är det och han åkte över tidigt och innan han hade slagit igenom på högsta nivå i Sverige så då blir det lite så att man hamnar i skymundan. Jag tror att det passar honom och oss bra. Det är ingen som behöver stå i rampljuset på det sättet men en väldigt trygg och stabil kille får jag uppfattningen av på sidan om. Jag är glad att situationen löste sig så bra och så snabbt som den ändå har gjort.

Hur känns det framåt?
– När det blev klart att Matt lämnar så tycker jag att vi står väl rustade med Jonas som en halva av vårt målvaktspar. Vi ser en stor potential i en kille som har fått kämpa i en tuff roll i några år. Vi tror att det finns en stor potential i honom och det är det som han ska få komma hem till Sverige och visa igen. Han har inte spelat i SHL på den nivån än så det är det som gör att han är hungrig på det och vi tycker att det känns som en superbra pusselbit, avslutar Wallin.

Stefan Eriksson