Knapp förlust i sista seriematchen
Publicerad: 2024-03-12
Match
Färjestad BK - Luleå HF 2-3 (1-2, 1-0, 0-0, 0-1). Luleå rivstartade och hade 0-2 efter 5:32. FBK kvitterade efter mål av Liam Öhgren och Victor Ejdsell och sen avgjorde Luleå i förlängningen.

Första perioden

Luleå startade bäst och tog ledningen då Erik Gustafssons skott tog på Olli Nikupeteri och pucken styrdes otagbart i vänsterkrysset bakom Carl Lindbom i FBK-målet. 0-1 efter 2:30.
Tre minuter senare gav Axel bergvist bort pucken i egen zon och Linus Omark kunde skicka in 0-2med ett rejält slagskott från halvdistans.

Thomas Mitell tog här timeout för att få ordning på spelet och fart på laget. Och visst höjde sig FBK rejält, det var 2-10 i skott efter sju minuter, under nästkommande tio minuter hade FBK 13-2 i skott. Man skapade en hel del fina lägen och efter 13:30 kunde Liam Öhgren rättvist valla in pucken via målvakten Matteus Ward. 1-2!

Luleå fick ett numerärt överläge i slutminuterna men FBK redde ut det bra.

Andra perioden

Det blev betydligt tätare och mindre ytor då spelarna låg närmare varandra. FBK fick ett numerärt överläge där Victor Ejdsell var närmast med sin backhandretur men Ward räddade starkt.

Det var lägre tempo och mer kamp, det var stor skillnad mot första periodens fartfyllda hockey. FBK klarade av ett numerärt underläge i mitten av perioden.
I trettonde minuten fick hemmalaget till ett bra anfall där David Tomasek spelade in till Ejdsell i vänster tekningscirkel. Ejdsell sköt direkt och pucken satt stenhårt i det bortre krysset, Liam Öhgren täckte perfekt. 2-2!

Kampen fortsatte perioden ut men 2-2 stod sig till paus.

Tredje perioden

I första bytet sköt Marcus Hardegård ett skott som Lindbom räddade via stolpen.
I fjärde minuten spelade Öhgren över till David Tomasek som sköt direkt men Ward gjorde en riktigt fin räddning i sidled.
Hemmalaget tog över spelmässigt och hade flera fina, långa anfall men fick inte in pucken.

Tiden rann iväg och det var inga vassare målchanser. Luleå drog på sig en utvisning med 25 sekunder kvar och FBK fick ett powerplay.

Förlängning

FBK fick spela 4 mot 3 och jisses vilket tryck man fick men Ward i bortamålet redde ut det. När Luleå kom till anfall så kom avgörandet, Jesper Sellgren sköt och Lindbom fick snopet se pucken trilla in mellan arm och kropp och sakta över mållinjen. 2-3 och FBK fick nöja sig med en poäng i sista grundseriematchen.

webredaktör Hans-Göran Bäckström