Färjestad körde över Djurgården
Publicerad: 2019-04-14
Eftersnack SF5
Färjestad BK - Djurgården Hockey 8-2 (3-0, 4-1, 1-0). FBK stod för en lysande insats när man körde över DIF fullständigt. 3-0 efter tio minuter följdes upp av hela 7-1(!) efter två perioder. Matchen slutade 8-2 efter bl a tre mål från Johan Rynos klubba.

Första perioden

Färjestad hade vaskat om i samtliga kedjor sedan senaste matchen och det verkade ge omedelbar verkan. Hemmalaget gasade på för fullt och ledningsmålet kom då Johan Ryno vevade in en studspuck framför DIF-målet. 1-0 efter 2:34!
Redan i nästa anfall sköt Mikael Wikstrand mot mål och Adam Reideborns retur hamnade rakt i gapet på Marcus Nilsson som tryckte upp pucken i nättaket. 2-0 bara 23 sekunder efter förra målet!
Djurgården drog på sig matchens första utvisning och när utvisade Dick Axelsson kom in på isen igen kom 3-0. Marcus Nilsson styrde bakom DIF-målet och spelade fram till Johan Ryno på högersidan och han kunde sprätta in pucken innna Reideborn hann över. Tid 9:17!

Efter elva minuter sprintade sig Axel Jonsson-Fjällby fri men Markus Svensson i FBK-kassen gjorde en jätteräddning på backhandlyftningen. Det började bli tuffare, grinigare och intensivare i alla närkamper där domarnivån var hög. FBK redde ut ett numerärt överläge innan DIF hade en backhand i ribbans överkant från Petteri Wirtanen med minuten kvar.

Andra perioden

Målfyrverkeriet forsatte i mellanakten och Johan Ryno lyfte upp pucken i nättaket från nära håll till 4-0 efter 5:17. DIF bytte ut målvakten Reideborn som ersattes av Robin Jensen.
Gästerna fick ett powerplay och då kunde Dick Axelsson reducera till 4-1 i mer eller mindre tom kasse efter 9:51.
FBK svarade dryga minuten senare då Martin Johansson spelade fram till Jesse Virtanen som direktsköt in 5-1 mellan benen på Jensen.
Bara 11 sekunder senare kom 6-1 då FBK kom två mot en och Oscar Steen direktsköt och Jensen inte hann med i sidled efter 11:20! Efter sexton minuter drog ett frustrerat DIF igång ett jätteslagsmål och det slutade med powerplay för hemmalaget, dock utan resultat. 7-1 kom ändå i periodslutet då Ilari Melart sköt ett backskott som Alexander Reichenberg styrde in.

Tredje perioden

Matchen var givetvis avgjord och tredje perioden spelades mest av. Ett uppgivet DIF hade några halvchanser till reducering medan FBK hade ett antal riktigt bra chanser till att öka på sin ledning men inbytte Robin Jensen spelade bra i DIF-kassen.
Det blev makalösa 8-2 till slut efter ett mål av Joakim Nygård i powerplay och en sen reducering av DIF:s Marcus Davidsson.

FBK var verkligen bäst när man hade kniven på strupen, det är 2-3 i matcher och nu väntar match 6 i Globen på tisdag.