FBK föll efter straffar i Mora
Publicerad: 2018-10-11
Matchreferat
Mora IK - Färjestad BK 4-3 (0-0, 2-1, 1-2, 0-0, 1-0). FBK inledde matchen starkt men det var Mora som gjorde 1-0 och 2-1 sent i andra perioden. 3-1 tidigt i den tredje knäckte inte FBK som kvitterade till 3-3 efter mål av Joakim Nygård och Oskar Steen. Efter en mållös förlängning kunde Moras Michael Haga avgöra i straffläggningen

Första perioden

Det var högt tempo från start och efter 5-6 jämna minuter tog FBK över mer och mer, inte minst tack vare flera Morautvisningar. FBK-backen Ilari Melart kom halvfri och i spelvändningen kom Moras Andrew Rowe fri men två startdebuterande målvakter, Isak Wallin (Mora) och Adam Werner (FBK) spelade mycket bra.
Sista sex minuterna var rena bombardemanget mot Moramålet men Wallin räddade styrningen från Martin Johansson, direktskottet från Jesper Olofsson och halvfriläget från Joakim Nygård i slutsekunden. Mållöst i paus efter 5-19 i skott.

Andra perioden

FBK hade ett långt anfall i fjärde minuten, Linus Johansson och Jocke Nygård hade fina lägen men Moramålvakten räddade.
I femte minuten åkte sig Mattias Bromé fri, hakades och Mora fick straff. Bromé tog straffen själv men Werner räddade med klubbhandsken.
Lagen bytte chanser med varann, Marek Daloga fick dubbelchans men FBK-målvakten räddade igen. Kort efter fick kvicke Nygård friläge men pucken ställde sig på högkant och smet tätt över ribban.
Runt 15:e minuten hade Mora en bra period och efter en snabb spelvändning kom Spencer Abbott fri på vänsterkanten. Han sköt distinkt in pucken vid bortre stolpen, 1-o för Mora.
FBK svarade direkt när Sebastian Erixon sköt ett backskott och returen stutsade ut till Linus Johansson. FBK-centern hade öppet mål till 1-1 bara 30 sekunder efter Moras ledningsmål.
Hemmalaget skulle dock få gå till pausvila med en 2-1-ledning när Robin Johansson styrde in Viktor Amnérs backskott efter 18:44.

Tredje perioden

FBK jagade kvittering men istället kunde Mora göra 3-1 då Michael Haga tryckte in en retur bakom överspelade Werner efter 3:37.
FBK fick ett numrärt överläge kort efter målet men det gav inget resultat.
3-2-målet kom ändå välförtjänt efter halva perioden då Sebastian Erixons backskott styrde på Nygårds byxa(!) och in i mål. Nu blev det spännande igen för de 3 801 åskådarna i Jalas Arena!
Och heta FBK kvitterade till 3-3 drygt två minuter senare, Oskar Steen fick en halvträff på en retur och pucken singlade in bakom en ställd Moramålvakt.
FBK låg på för ett segermål men Moramålvakten storspelade och förlängning våntade.

Förlängning

Joakim Nygård fick friläge efter 36 sekunder men Moramålvakten räddade. Det böljade sen rejält med målchanser åt båda hållen men matchen fick avgöras på straffar.

Straffläggning

Efter tre missade straffar, två för FBK och en för Mora kunde Michael Haga sätta Moras andra straff med ett skott i vänsterkrysset. När Daniel Vikstens försök räddades av Isak Wallin innebar det att Mora vann med 4-3 och FBK fick nöja sig med en poäng ikväll.