Ny hemmaseger för Färjestad - avgörande match väntar
Publicerad: 2022-05-09
Final 6
Färjestad BK - Luleå Hockey 3-1 (2-0, 0-0, 1-0).
Färjestad var klassen bättre i första perioden och tog ledningen efter två mål av Theodor Lennström och Linus Johansson. Mellaperioden blev mållös och i den tredje perioden stegrades spänningen på slutet när Luleå reducerade. Per Åslundavgjorde med 3-1 i powerplay och tog FBK en sjunde och avgörande match i Luleå på torsdag.

Första perioden

Färjestad kom ut starkast med en makalös publik i ryggen och det var väldigt intensivt från första nedsläpp. Men dominansen avbröts av en FBK-utvisning där Domink Furch klev fram med ett par vassa räddningar.
Hemmalaget fick nästa powerplay och det gav resultat. Theodor Lennström sköt från blålinjen och pucken satt i högerkrysset, mycket tack vare Gustav Rydahls perfekta skymning. 1-0 efter 10:35!
Knappt två minuter senare fick FBK en snabb spelvändning där Victor Ejdsell spelade ut till höger där Daniel Viksten kom i hög fart. Men istället för att skjuta passade han in till en fri Linus Johansson. FBK-kaptenen fick pucken på bladet och lurade enkelt bort Joel Lassinantti i Luleåkassen. 2-0 efter 12:28!
Minuten senare fick FBK ett nytt powerplay men utan resultat. Det blev grinigt i periodslutet och ett ordentligt gruff på paussignalen. 2-0 i paus efter 14-5 i skott.

Andra perioden

Gästerna kom ut bäst och det var oerhört nära en reducera när Brendan Shinnimin fick öppet mål efter en retur.Men Shinnimin träffade stolpen(!), en kandidat till "Årets miss"!
Luleå fick ett powerplay och hade bra tryck men Furch storspelade och sällan har väl rensningar från egen zon fått sånt jubel som nu.
Hemmalaget jämnade ut spelet och det böljade rejält åt båda håll. Under andra halva tog FBK över en aning och nu var det Lassinantti i Luleåmålet fick slita hårt. FBK hade några riktigt långa byten men trots slutkörda spelare klarade gästerna av att hålla tätt.

Tredje perioden

Gästande Luleå tog ett spelmässigt grepp om matchen men FBK spelade starkt defensivt och släppte inte till så många vassa lägen. Samtidigt kontrade hemmalaget vasst och det var oerhört spännande.
Publiken levde med fullt ut och även om det inte var välspelat så var det hockeyunderhållning på högsta nivå.
Det skulle bli ännu mer spännande då Luleå reducerade med 4:39 kvar genom Einar Emanuelsson. En solklar trippingutvisning skulle dock förstöra det för norrlänningarna för i powerplay skickade Per Åslund upp pucken i nättaket efter fint pas från Albert Johansson. 3-1 med 2:40 kvar!
Luleå plockade ut målvakten på slutet men var aldrig nära att komma ikapp.

3-1 till Färjestad innebär att det blir en sjunde och avgörande match i Luleå på torsdag!