Färjestad vann efter förlängning i Leksand
Publicerad: 2020-03-05
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 1-2 (1-1, 0-0, 0-0, 0-1). Ett decimerat FBK med sju juniorer i lagsuppställningen stod för en riktig krigarinsats när man vann i Leksand. Aleksi Mustonen stod för kvitteringen, Marcus "Lilliz" Nilsson avgjorde med ett solonummer i förlängningen och målvakten Arvid Holm spelade strålande mellan stolparna.

Första perioden

Matcherna mot Leksand brukar bjuda på väldigt fartfylla, lite chansartad hockey och så även ikväll.
Marcus Nilsson fick första stora chansen när han åkte sig fri efter fem minuter men Axel Brage i hemmamålet räddade.
I åttonde minuten fick FBK matchens första numerära överläge och då kom ledningsmålet - för Leksand!
Grovt slarv i egen zon gjorde att Nils Åhman blev fri framför Arvid Holm och han tryckte in pucken i den lilla öppningen vid vänsterstolpen, 1-0 efter 8:13.

Spelmässigt var det ganska jämnt men Leksand skapade vassare chanser så långt, Martin Karlsson sköt utanför och Sebastian Wännströms puck räddades av Holm.
Efter 15:54 kom kvitteringen och det var rena drömmålet. Marcus Nilsson hade pucken på högersidan, tittade in och passade Albert Johansson i mitten. Istället för att skjuta passa Albert tillbaka till höger där Aleksi Mustonen direktsköt och det var 1-1.
Det var Mustonens första mål i FBK-tröjan, ett snyggt sådant!

Andra perioden

Oskar Lang hade ett skott i ribban Leksand i första bytet och det satte an tonen för perioden. I tredje minuten hamnade pucken i nät efter att pucken styrts in i röran vid mål av FBK-backen Sebastian erixons skridsko. Dock hade LIF-spelare stört Holm och målet dömdes bort efter lång domarkoll.
Chanserna i perioden för FBK var lätträknade, Mustonen var närmast med ett nytt direktskott men hemmamålvakten räddade.
Leksand fortsatte att dominera och tryckte på hårt för ett ledningsmål. FBK-spelarna spelade väldigt uppoffrande och Arvid Holm storspelade i bortakassen. Det var fortsatt 1-1 efter skotten 15-5 in i andra periodpausen.

Tredje perioden

Pontus Widerström, Oscar Lawner och Per Åslund hade fina lägen för FBK i början av perioden men utan resultat. Oskar Lang kontrade för Leksand men sköt utanför.
Efter sex minuter fick FBK powerplay och hade ett antal skott och vassa lägen men Brage storspelade och tog allt.
Spelet var väldigt öppet och väldigt lite spel i mittzonen. Thomas Valkvae-Olsen var nära att trycka in en retur när FBK-målvakten räddat första skottet och var lite ur läge men pucken tog i målburens utsida.
Det fortsatte att bölja resten av perioden men två riktigt bra målvakter såg till att det var 1-1 efter sextio minuters spel.

Förlängning

Båda lagen radade upp jättechanser att avgöra, det var en av de mest händelserika förlängningar undertecknat har sett. Det var frilägen och FBK fick en straff som Albert Johansson inte lyckades sätta.
Med dryga minuten kvar av förlängningen tog poängkungen "Lilliz" Nilsson tag i det och avgjorde på egen hand. "Lilliz" tog sig in på högerkanten och pricksöt in pucken i det s k gubbhörnet, dvs mellan benskyddet och klubbhandsken på Leksandsmålvakten.

En grym arbetsinsats av FBK med så många toppspelare borta och Arvid Holm var alldeles strålande mellan stolparna.