Toppmatch av Svensson i debuten
Publicerad: 2018-09-15
Eftersnack
Nye FBK-målvakten Markus Svensson visade redan i premiären mot HV71 vilken klassmålvakt han är. I första perioden gjorde han 3-4 riktigt bra räddningar och spelade väldigt stabilt hela matchen.
– Han visade varför han är här, han är oerhört proffsig, berömde FBK-tränare Pennerborn.

Seriepremiär hemma mot HV71, SHL-debut i FBK-tröjan och mycket folk på läktarna, 7 232 åskådare. Nervös?
– Nej, det tycker jag inte, inte mer än man brukar eller ska vara, säger målvakten Markus Svensson som möttes av grymt bra stämning på läktarna redan vid spelarpresentationen.
Publiken höll dock på att sätta drickan i vrångstrupen redan efter en minut efter en kommunikationsmiss mellan Svensson och egen back och HV´s Christoffer Törngren fick plötsligt öppet mål. Räddningen för Svensson, och FBK, blev en uppoffrande Johan Ryno som slängde sig och täckte bort pucken.
– Det vart lite tokigt där men det var skönt att det redde upp sig, vi spelade väldigt uppoffrande hela matchen, säger Markus.
Bitvis lite tryck av HV i första perioden och de hade ett grymt bra powerplay?
– Vi offrade oss fantastisk där i boxplay och skönt att ta den när han kommer fri, säger han om sin följsamma räddning på Christoffer Törngrens friläge och backhanddragning.
Det var utan tvekan FBK-målvaktens förtjänst att HV inte gjorde något mål i första perioden.

I andra perioden tog FBK över och Svensson hade inte lika mycket att göra. Och när FBK gjorde 2-0 i tredje med nio minuter kvar kändes det klart. Men det kan gå väldigt fort i hockey och HV reducerade.
Lite surt att få nollan spräckt med fem minuter kvar?
– Nä, det är vinsten som räknas, ler han.
Lite stressigt på slutet när de jagade kvittering?
– Nej, jag tycker att vi spelade med bra kyla på slutet men härligt när vi gjorde 3-1 på slutet, då var det gåshud, skönt att ha hela arenan i ryggen!
En härligt intensiv och fartfylld match?
– Ja, det var bra tempo därute och vi gör en jättebra prestation, spelar ett fantastiskt försvarsspel och skapar massor av chanser, säger FBK-keepern.
– Vi är det spelförande laget men det var ändå målmässigt jämnt ända till slutet.

– Skönt att börja bra, nu får vi fortsätta att träna på att bli bättre och jobba på.

Tränaren, Johan Pennerborn, var av naturliga skäl mycket nöjd med sin målvakt i premiären.
– Han visade varför han är här, han är oerhört proffsig i allt han gör.