Viksten: – Det kändes lite speciellt!
Publicerad: 2018-10-18
Eftersnack
Efter att ha spelat fyra år i Örebro bytte Daniel Viksten till Färjestad denna säsong. I matchen mot Örebro var han ytterst delaktig i att sänka sitt gamla lag i 6-3-segern.
– Kändes lite speciellt innan match men när pucken släpptes så var det som vilken match som helst, säger Viksten.

Färjestad vann bortamötet mot Örebro med 6-3 och förre Örebrospelaren Daniel Viksten låg bakom de tre avslutande FBK-målen.
Hur kändes det att möta förra klubben?
– Kändes lite speciellt innan match men när pucken släpptes så var det som vilken match som helst, säger han.
Det var jämnt och intensivt första två perioderna där FBK gjorde 1-0, 2-1 och gick upp till 4-2.
– Ja, det var en svängig match med mycket lägen åt båda håll, tycker Viksten.
– Men vi släppte till för mycket bakåt, vi spelade inte så som vi ville i defensiven.

Viksten spelade fram till det viktiga 4-3-målet i slutet på andra perioden när han forsade fram på vänsterkanten och snett bakom mål, passade till Linus Johansson som hade halva målet öppet.
– Deras backar var rätt trötta och Linus kom bra i mitten så det var bara att spela in till honom, säger FBK-forwarden.
Viksten var även inblandad i 5-3, assist till Mikael Wikstrand i powerplay, och 6-3, långt pass till jesper Olofsson som direktsköt, och var ytterst delaktig i att sänka sin gamla klubb.

FBK har haft svårt att göra mål på slutet men nu släppte det?
– Vi har skapat mycket chanser i många matcher men inte fått in pucken. Vi har sagt att om vi bara fortsätter så kommer målen och det blev lite islossning ikväll, säger han.
Viktigt med två mål i powerplay?
– Ja, PP har varit lite knackigt men jag tycker att vi skapat en hel del chanser utan att få in pucken men nu kom målen.

Hur ser du på säsongsinledningen för din egen del?
– Det har känts ganska bra, jag visste redan när jag kom hit att det blir en omställning, att det kommer att ta lite tid.
Jo, FBK spelar inte alls samma typ av hockey som Örebro som mer tutade och körde, FBK vill ha mer puck och styra spelet.
Är du nöjd med 1 mål och 4 assist på dina första 9 matcher?
– Jag hade såklart gärna gjort några fler mål men om jag fortsätter att jobba hårt och skapa chanser så kommer målen.
Med 15:10 i genomsnittlig istid får han förtroende från tränarna.
– Ja, det känns som att de tror på mig så det är bara att köra på, säger 29-åringen.

På lördag är det stekheta Djurgården som kommer till Karlstad, de vann borta mot Skellefteå med 5-0 ikväll.
– De verkar heta just nu men vi är ordentligt på gång också. Det blir en rolig match med bra drag på läktarna, tror Viksten.