Ejdsell: – Vi har inte råd att ge bort två mål på det viset!
Publicerad: 2021-04-13
Eftersnack
Färjestad föll lite på eget grepp i den tredje kvartsfinalen. Två misstag i egen zon gav 0-1 och 0-2, FBK repade sig aldrig efter det.
– Vi har inte råd att ge bort två mål på det viset, suckar lagkaptenen Victor Ejdsell.

Växjö vann i Karlstad med 3-0 och har nu 3-0 även i matcher. Match tre var av lite annan karaktär än de två första mötena nere i Växjö.
– Ja, det var tätare spel och inte alls lika mycket chanser som i de första två matcherna, säger Victor Ejdsell som fick se gästerna göra det viktiga första målet efter ett grovt FBK-misstag i uppspelsfasen i egen zon.
– De var kanske lite bättre i första men jag tycker att vi tog över i andra perioden mer och mer men det lilla extra framåt saknades.
Direkt i början av tredje perioden avgjordes matchen, 0-2 kom efter ett nytt FBK-misstag i egen zon.
– Vi har inte råd att ge bort två mål på det viset, vi slarvar med pucken, suckar Ejdsell.
Efter sex minuter kom även 0-3 och uppförsbacken både lång och brant.

Svårt att vinna när ni inte gör något mål själva?

– Ja, det är klart, men de har stora backar och de gör det bra, det är tufft att ta sig in där, säger han.
– Vi var inte tillräckligt desperata, det det sista lilla extra saknades.
Samtidigt ska det sägas att Färjestad hade ett gäng riktigt vassa chanser, inte minst på slutet när man spelade både 5 mot 3 och 6 mot 4. Problemet var att Växjömålvakten Viktor Fasth spelade fantastiskt och var rena väggen, han tog allt.

FBK-kaptenen höll på att råka riktigt illa ut i mitten på den tredje perioden.
– Han körde upp klubban mellan benen på mig!
Ejdsell säger att han är ok efter smällen och Brendan Gaunce fick matchstraff för tilltaget och riskerar en avstängning.

Vad ska ni förbättre till matchen imorgon, onsdag?

– Nu har vi ju satt oss i ett tufft läge så det är full desperation som gäller. Skjuta lite snabbare och slå sin back på returerna, skicka in pucken oftare mot mål och fler spelare som hugger, utnyttja vår snabbhet bättre, säger Ejdsell som absolut inte gett upp trots det prekära läget.
– Nu ska vi ta matchen hemma i morgon, sen ska vi ner till Växjö på fredag!

Ska Färjestad vinna så måste man definitivt också städa bort misstagen i egen zon, ikväll tappade man matchen på det.