FBK till final efter dramatisk match - vann i femte(!) perioden
Publicerad: 2022-04-26
Semifinal 6
Färjestad BK - Rögle BK 4-4 (1-0, 2-2, 1-2, 0-0, ).
Matchen blev oerhört dramatisk med flera vändningar. FBK´s 1-0 blev till 1-2 innan FBK vände tillbaka till 3-2. I den tredje vände Rögle igen till 3-4 innan Daniel Viksten kvitterade på slutet och tog matchen till förlängning.
Där avgjorde Linus Johansson i den femte(!) perioden och FBK spelar SM-final för första gången sen 2014.

Första perioden

Färjestad inledde väldigt piggt och gick på offensiven från start. Att man var laddade märktes tydligt på att var först på alla andrapuckar och att man vann de flesta närkamperna.
Hemmadominansen var påtaglig och Gustav Rydahl var nära att styra in pucken i fjärde minuten när pucken for bakom Rifalk men utanför vänsterstolpen.
FBK fick första numerära överläget men skapade inte mer än några halvchanser.
Rögle hade väldigt få chanser framåt, Ryan McKiernan och Dennis Everberg hade några halvlägen men FBK-målvakten Dominik Furch räddade.
Helt välförtjänt kom 1-0 efter 17:34 då Joel Nyström sköt ett backskott. Rifalk räddade, Michael Lindqvist fick träff på returen men Rifalk räddade igen. Men när Jacob de la Rose fick träff på nästa retur satt pucken i nät och en fullsatt Löfbergs Arena exploderade.
Att 1-0 var rättvist underströks av skottstatistiken som var 19-7.

Andra perioden

Hemmalagets bjöds på dubbla kallduschar i inledningen av perioden. Efter 1:44 smällde Marcos Kasper in 1-1 och bara 36 sekunder senare kunde Oliver Tärnström i friläge lura Furch och sätta 1-2.
Rögle fick ny energi och styrde spelet några minuter men FBK kom tillbaka. Daniel Viksten spelade upp pucken i vänster tekningscirkel där Victor Ejdsell laddade stora kanonen. Pucken satt stenhårt bakom Rifalk och det var 2-2 efter 6:04.
Dramatisken fortsatte i perioden när det efter en rörig situation vid FBK-målet där pucken åkte in och Rögle jublade för mål. Efter en väldigt lång videokoll av domarna dömdes det dock bort då Rögles Leon Bristedt åkt på FBK-målvakten i målgården.
Om Rögles vändning var chockartad för publiken så var vändningen tillbaka till 3-2-ledning desto mer hyllad. Theodor Lennström sköt från blålinjen och Victor Ejdsell styrde in pucken, hans andra mål för kvällen efter 17:04.

Tredje perioden

Båda lagen spelade med en viss "kontroll" i sitt spel och tog inga chanser, väl medvetna om att nästa mål skulle bli väldigt viktigt. FBK spelade klokt på sin 3-2-ledning och var det spelförande laget utan att skapa så mycket framåt första halvan av perioden.
Tiden rann iväg för Rögle som tvingades mer och mer på offensiven men det krävdes FBK-slarv i egen zon för att kvitteringsmålet skulle komma. Adam Edström blev fri och tryckte in 3-3 med 5:31 kvar. Ett par minuter senare kunde värmländske Edström trycka dit även 3-4 och Rögle såg ut att ta det till en sjunde och avgörande match.
FBK gav inte upp och bara 24 sekunder efter senaste målet kunde Daniel Viksten styra in Lennströms långskott till 4-4 och tog matchen till en fjärde period.

Fjärde perioden

Första minuterna var jämna spelmässigt men sen tog FBK över mer och mer, Rögle slog ifrån sig med ett antal icingpuckar.
Under ett antal minuter såg det ut som att hemmalaget spelade powerplay trots lika manskap på isen, FBK hade ett makalöst tryck.
Rögle drog på sig en utvisning och det var ett gyllene läge för FBK att avgöra, Rydahl hade bästa möjligheten på en retur men Rifalk räddade.
Dominansen höll i sig i stort sett hela perioden ut, Rögle kunde tacka sin målvakt för att det gick till en femte period.

Femte perioden

Det var jämnt de första minuterna men hemmalaget tog sakta men säkert över spelet. Man fick ett nytt powerplay efter åtta minuter men fick inte in pucken.
Istället avgjorde Linus Johansson efter 10:56 och tog Färjestad till SM-final.