CHL: Åttondelsfinal 2:2 i Frölundaborg
Publicerad: 2019-11-18
CHL
I morgon avgörs Färjestads vidare öde i årets Champions Hockey League. Med 6-3 med sig i bagaget är det ”bara att åka ner till Göteborg och stänga matchen”.

– Om det bara vore så enkelt, ler tränare Johan Pennerborn.

Ja, om det ”bara” hade varit att åka till Göteborg och spela på resultatet. Men ishockey fungerar inte riktigt som andra sporter i just den aspekten.
– Likväl som vi gick upp i en stor ledning i vår hemmamatch, så kan ju Frölunda göra det på sin hemmaplan och då är den där ledningen vi har med oss från start snabbt uppäten. Vi möter ett ruskigt kompetent lag och ska vi gå vidare till kvartsfinal i CHL gäller det att ställa skallarna på ”0-0” redan från start. Som jag ser det har vi inget resultat att spela på, menar Pennerborn.

Tisdagsmatchen är den första av tre under den här veckan. Efter CHL sover laget kvar i Göteborg, tränar där på onsdag morgon innan bussen rullar vidare mot Ängelholm och möte med Rögle på torsdag. Samma recept runt torsdagen. Sover kvar i Ängelholm, tränar på morgonen innan busen rullar mot Oskarshamn efter lunch för matchen på lördag. Några mil i buss som väntar helt enkelt.
– De andra matcherna får vi ta efter resans gång. Just nu är vårt fokus helt på tisdagen i Frölundaborg, menar Pennerborn.
{!C}

Motståndarna Frölunda dras, enligt sajten RakaPuckar, med lite småskavanker och enligt sajten är det idag oklart vilken eller vilka som inte kommer till spel. Huruvida det saknas folk i Frölunda eller inte är inget som Pennerborn och resten av FBK-gänget lägger någon fokus på.
– Nej, inte ett dugg faktiskt. Vi måste, och här blir jag så jäkla tråkig, men vi måste fokusera på det vi själva ska göra på isen. Det låter klyschigt allting, men det är den verkligheten vi lever i. Vi går för avancemang och vi måste komma upp med en toppinsats för att lyckas. Så enkelt är det, menar Pennerborn.

Den som vinner åttondelsfinalen mellan Frölunda och Färjestad ställs i kvartsfinalen mot segraren i mötet Biel-Augsburg.
Den första matchen slutade 2-2.

Matchen i Frölundaborg startar klockan 18:00 och sänds på SVT2, SVT24 och på SVT Play.
{!A}
{!B}