Jesse Virtanen matchhjälte i förlängningen
Publicerad: 2022-05-05
Eftersnack
Det var två spelskickliga spelare som avgjorde för Färjestad i förlängningen mot Luleå. Spelgeniet Marcus "Lilliz" Nilsson passade in till offensive backen Jesse Virtanen.
– Jag var 99,9% säker på att han skulle passa och han är fantastisk på att göra just de passningarna, säger Jesse som sköt direkt, pucken satt högt på Joel Lassinanttis plocksida till en 3-2-seger.

När Färjestad skulle spela final nr 4 hemma mot Luleå så blev det lite annorlunda uppladdning för båda lagen. Luleås flygplan hade fått problem och istället för 19:30 som starttid kom matchen inte igång förrän lite efter kl. 21.00.
– Ganska bra, vi visste tidigt att vi skulle spela senare så det var inga problem, det var ganska normala förberedelser för oss, det kanske var lite annorlunda för Luleå, säger Jesse Virtanen.

Det blev den mest intensiva matchen hittills i finalspelet och det märktes tydligt att det var sega ben på flera spelare i båda lagen i slutet av tredje perioden.

Det var 2-2 och gick till förlängning, vad sa ni inför?

– Vi sa att vi skulle fortsätta att spela likadant som vi gjort, ta byte för byte. Vi skulle få våra chanser att avgöra, säger FBK-backen som blev matchvinnaren med stort M.

Vad säger du om avgörande målet?

– Det var en fin passning från "Lilliz" och det vara bara att försöka få upp pucken tillräckligt högt.
Marcus "Lilliz" Nilsson var den som passade fram Virtanen till det avgörande målet. – När Jesse är på isen så vet jag att han kommer att tjuva och sticka fram mellan deras forwards, säger "Lilliz".
Exakt det hände då Jesse Virtanen stack mellan Linus Fröberg och Olli Nikupeteri och "Lilliz" satte pucken på bladet på FBK-backen.
– Jag var 99,9% säker på att han skulle passa och han är fantastisk på att göra just de passningarna, säger Jesse som sköt direkt, pucken satt högt på Joel Lassinanttis plocksida.

Viktigaste målet i karriären?

– Ja, hittills, ler han och hintar om att han gärna avgör fler finaler.

Hur trött blev du efter en så intensiv match?

– Nej, faktiskt så känner jag mig riktigt bra, kanske beroende på att jag inte spelade förra finalen så jag hade bra energi, säger Jesse Virtanen som spelade 24:04 minuter i matchen. En helt normal siffra för backen som hade mest istid i snitt i hela SHL under grundserien.

Och den makalösa publiken gav energi?

– Ja, de har varit fantastiska hela slutspelet och ännu mer nu i finalerna, grym atmösfär, jag tycker att vi har bästa fansen i ligan.

Färjestad vann matchen med 3-2 och kvitterade därmed till 2-2 i matcher i finalserien. Nu behöver ni vinna en match uppe i Luleå?
– Jag tycker att vi gjort två bra matcher däruppe och haft chansen att vinna båda. Visst, det är en bortamatch men jag tycker att vi har en bra chans att vinna däruppe, avslutar matchhjälten.