– Vi är glada över att O’Learys tar det här steget, att man utökar sina lokaler och att idrotten får ännu en arena i Karlstad, säger Niclas Eriksson från Färjestad BK Marknad.
– Med arena menar jag att det är en aktör som verkligen sätter sporten i fokus, i kombination med mat och dryck, samt att det nya O’Learys är så pass stort att det med lätthet kan kallas arena. Att vi nu utökar samarbetet mellan oss gagnar både O’Learys och oss själva, säger Eriksson.
I Karlstad centrum har Färjestad sedan tidigare större samarbeten med Harrys, Pitchers och Scandic. Alla spelar en viktig roll i nätverket och de får nu även sällskap av O’Learys.
– Alla är i samma bransch och viktiga aktörer för att Karlstad ska ha ett uteliv som folk gillar att ta del av, säger Eriksson.
– Att både vi och Färjestad investerar i sina faciliteter inför den här säsongen är något som gagnar Karlstad. Vi bygger en enhet som saknar motstycke i Karlstad och kommer att vända oss till en väldigt bred målgrupp. Det är därför vi ser en styrka i att samarbeta med just Färjestad då vi är ganska lika på den punkten. Vi tror att det är bra för stan att det satsas, säger Anna Hansson från Tigerholm Sportsbars, O’Learys franchisetagare i Karlstad.
Den tidigare etableringen (vid Soltorget) var en lyckad och välbesökt enhet. Nu hoppas man från O’Learys håll att gästerna kommer att trivas i det nya ”vardagsrummet”.
– Det är så vi vill se det. Vi breddar utbudet och innehållet så att det ska passa alla, från de allra minsta till äldre. Att vi har ett stort sportfokus är känt sedan tidigare, men nu breddar vi upp oss med allt från minigolf, bowling, boule med mera för de äldre till sandlåda till de allra yngsta. Vi vill att alla ska trivas, säger Hansson.
Att Färjestad och O’Learys delar samma publik är ingen hemlighet.
– Vi, likt våra branschkollegor i FBK-nätverket, kommer att ha hockeybussar till hemmamatcherna där vi såklart gärna ser publiken både före och efter matcherna. Vi kommer också att lägga stort fokus på Färjestad när de har bortamatcher, säger Hansson.
Besökarna kommer att få en helt annan upplevelse under matcherna.
– Vi har stärkt upp ljud och ljus, och utan att säga för mycket så kommer det att bli något värt att uppleva, säger Anna Hansson.
O’Learys smygöppnar sin schlagerbar fredag kväll, medan hela arenan öppnar på lördag.
På bilden, från vänster: VD Louise Tigerholm, driftschef Jimmy Raee Magnusson, regional driftschef Bernt Thyrell och Niclas Eriksson från Färjestad BK Marknad..