J20: Blandade resultat i helgen
Publicerad: 2018-10-29
Junior
Grabbarna i Färjestad J20 har under helgen spelat tre matcher, alla med skiftande resultat. Fem poäng av nio möjliga är inte vad tränare Karlsson hade hoppats på.
– Vi ville ha mer, konstaterar tränare Markus Karlsson.

Färjestad började bortaäventyret bra med att i fredagskväll besegra Växjö Lakers HC med 4-1. En väl genomförd match där Färjestad visade sig effektiva och en fin insats av Eric Forsberg i buren.
– Vi sätter våra chanser, spelar en stabil hockey och Eric är fantastisk i målet, säger en så här långt nöjd tränare.

Dagen efter var det dags för möte nummer två mot Växjö och denna match blev resultatmässigt jämnare. Killarna låg under med 2-0 efter 45 minuter men lyckades kriga sig tillbaka in i matchen genom två snabba mål. Allt fick därefter avgöras via straffar och Färjestad visar återigen att detta är en spelform laget gillar.
– Tät match där vi hamnar i underläge men kämpar oss tillbaka. Vi visar lagmoral och styrka, säger Markus som trots en förlorad poäng såg lyckan i att man fick med sig två.

Efter fem poäng av sex möjliga mot Växjö var nästa destination Karlskrona för ett möte tidigt på söndag. En match där Färjestad inte kom upp i nivå.
– Alldeles för slappt och under all kritik. Vi ska få till en bättre prestation. Detta är inte godkänt, anser Karlsson som också säger att en noggrannare analys ska göras under hemresan.

När helgen summeras av tränare Karlsson är han nöjd med fem poäng av sex möjliga mot Växjö men allt fick en bitter eftersmak när förlusten mot Karlskrona fick sätta punkt för turnén.

Färjestad stannar kvar på en femte plats i tabellen och vänder hemåt mot de värmländska skogarna för att slicka såren inför kommande helg då serieledande Frölunda HC kommer på besök. Dubbelmöte på fredag och lördag väntar mot göteborgarna för att avrunda helgen med en söndagsmatch i Löfbergs Arena mot HV71. Väl mött i hallarna.

Målskyttar och tabell finner ni på: stats.swehockey.se J20 SuperElit Södra

Skribent Viktor Algurén