Lawner låg bakom segern mot Brynäs
Publicerad: 2023-02-02
Eftersnack
Färjestad vände 0-2 till 3-2-seger hemma mot Brynäs och Oscar Lawner låg bakom två av målen. Han passade till det första och det andra stod han för själv.
– Ett riktigt fint pass från Nygård, det var bara att ha klubban i isen, säger Lawner.

Färjestad har inlett svagt i flera av de senaste matcherna, så även ikväll hemma mot Brynäs. Gästerna gjorde 0-1 och det var bud på mer.
– Vi inleder lite trevande men reder ut det och gör en bra match sen, det är bra från vår kedja också, säger Oscar Lawner.
Varför blev det så, tror du?
– Det kan så ibland, men vi kom in i matchen och gör det bra, en skön seger.
För det blev bättre, betydligt bättre från FBK´s sida.
– Vi tar de åkningar vi ska ta och går in bra i närkamperna.
Vad ska ni göra åt de svaga starterna?
– Jag tror att det handlar mycket om inställningen, att komma ut förberedd, känna av matchen och inte falla in i motståndarnas tempo, säger FBK-forwarden.
– Utan vi ska gå ut och ta tag i tempot själva, skejta mycket och vinna närkamperna.

Brynäs hann att göra 0-2 i andra perioden innan Oscar själv låg bakom första FBK-målet. Han åkte upp med pucken på vänsterkanten och spelade över till Axel Bergqvist som i fritt läge sköt direkt. Brynäsmålvakten Anders Lindbäck hann inte med i sidled.
– Snyggt att Axel får in den, riktigt bra, berömmer Lawner.
Det var några leenden inom laget efter att ena damasken åkte ner efter målet och blottade benet på Lawner.
– Jag märker inte att damasken trillar ner så det var Axel som sa till mig bakom mål, jag såg det på reprisen, skrattar han.
– Det var bara att sätta tillbaka den i båset sen.
Sen kom din snygga kvittering, hur minns du den?
– Kommer in från byte där och ser Nygård som kommer med pucken, ett riktigt fint pass och det var bara att ha klubban i isen, säger 2-2-målskytten.
– Skönt att se den gå in, viktigt mål, gött!
Daniel Viksten tryckte in 3-2 för FBK efter halva slutperioden men det blev spännande på slutet när FBK drog på sig en utvisning.
Var du orolig där när Brynäs spelade 6 mot 4?
– Jag var ganska lugn ändå, vi har bra spelare vi har inne när det är såna situationer, dem litar jag helt och hållet på.
Det här var karriärens första tvåpoängsmatch, ett mål och en assist?
– Ja, det är det nog, det tror jag, säger 21-åringen.
Lawner har gjort 4 mål på de 8 senaste matcherna och totalt uppe i 10 poäng den här säsongen, fördelat 7 mål och 3 assist.
– Det är väl ingenting jag tänker på så men det är skönt att få bidra till laget, speciellt när vi vinner som idag.
På lördag möter ni Växjö, sista matchen före uppehållet, de förlorade i Malmö med 7-2 idag. Hur ser du på den matchen?
– De kommer nog att komma ut taggade därnere så det gäller att vi kommer ut med bra inställning och ta med oss spelet vi hade idag.