FBK föll efter straffar mot Örebro
Publicerad: 2018-08-28
Träningsmatch
Örebro - Färjestad 1-0 e str (0-0, 0-0, 0-0, 1-0). Träningsmatchen mot Örebro var jämn och tät men två fantastiska målvakter såg till att det var 0-0 efter sextio minuters spel. I straffläggningen avgjorde Marcus Weinstock för Örebro.

Första perioden

Efter en jämn inledning fick FBK matchens första numerära överläge. Joakim Nygård hade bästa chansen i mitten men Eero Kilpeläinen i Örebrokassen räddade. Sen kom utvisningarna med jämna mellanrum och Örebro var nära att ta ledningen flera gånger men FBK-målvakten Markus Svensson räddade.
Det var mållöst i paus efter en jämn period där spelet inte riktigt tände till varken spelmässigt eller fysiskt.

Andra perioden

I tredje minuten åkte Fabian Zetterlund på en opolerad tackling av Rasmus Rissanen. "Fabbe" fick hjälp av isen med smärtor och Örebrobacken fick matchstraff. Fem minuters powerplay för FBK men trots ett antal avslut lyckades man inte överlista Örebrokeepern.
Fabian Zetterlund återkom lyckligtvis på isen när det blev spel fem mot fem igen, både tempot och intensiteten ökade. Örebro tog över spelet och gick för ett ledningsmål men Svensson storspelade i FBK-kassen. Sen vände det och FBK tog över, man tvingade Kilpeläinen till att göra flera bra räddningar. I slutsekunderna var Christopher Mastomäki helt ren framför FBK-målet men Svensson reflexräddade med plocken.
Det var mållöst även efter två perioder, mest tack vare två fenomenala målvakter.

Tredje perioden

Spelet böljade fram och tillbaka första minuterna men båda lagen hade svårt att skapa målchanser. I femte minuten gav ett backmisstag friläge för FBK´s Marcus Nilsson men Kilpeläinen räddade med nöd och näppe.
I mitten av perioden åkte sig Joakim Nygård fri och han fick pucken förbi Kilpeläinen men den tog i ribbans undersida, pucken ville inte in.
Lagen hade sen varsitt numerärt överläge men spetsen saknades framåt.
FBK hade ett par heta chanser att avgöra på slutet men varken Daniel Viksten eller Jens Westin lyckades överlista Kilpeläinen trots vidöppna lägen.

Straffläggning

FBK Per Åslund miss
ÖHK Marcus Björk miss
FBK Jesper Olofsson MÅL
ÖHK Aaron Palushaj miss
FBK Daniel Viksten miss
ÖHK Shane Harper MÅL
FBK Johan Ryno miss
ÖHK Marcus Weinstock MÅL

Det var en ganska typisk träningsmatch där varken tempo eller intensitet nådde några högre höjder. Det fanns en del slarv och enkla misstag från båda sidor. Målvakterna Eero Kilpeläinen och Markus Svensson var ohotat matchens största stjärnor, båda spelade grymt inspirerat mellan stolparna.

Matchfakta:

Örebro - Färjestad 1-0 (0-0, 0-0, 0-0, 1-0)
1-0 Marcus Weinstock straff
Skott: Ingen uppgift. Utvisn.: ÖHK: 3x2, 1x5+20 min. FBK: 4x2 min.
Publik: 709 (spelades i Lindesberg)