Johan Ryno målskytt direkt
Publicerad: 2019-12-19
Eftersnack
Johan Ryno gjorde comeback borta mot Leksand efter fyra veckors frånvaro och gjorde mål direkt när Färjestad vann med 4-3.
– Kul att göra mål och bidra, säger 2-0-målskytten.

För exakt fyra veckor sedan borta mot Rögle blev Johan Ryno elakt pååkt bakifrån av Leon Bristedt. Ryno föll baklänges, slog huvudet i isen och fick en hjärnskakning. FBK-centern tvingades ta det lugnt och missade fem matcher.
I kvällen bortamatch mot Leksand var det dags för comeback. Skönt att vara tillbaka?
– Ja, verkligen, jättekul att vara med igen, säger Johan nöjt.

FBK tog ledningen med 1-0 genom Michael Lindqvist innan det var dags för Ryno att trycka in 2-0-pucken. Berätta!
– Jag försökte passa till "Danne" (Daniel Viksten) vid målet men det blev lite stutsar och jag fick pucken bakom mål, säger Johan.
– Jag kom runt målet och målvakten hann inte över, kul att göra mål och bidra.

FBK hade 2-0, 3-1 och 4-2 men gick till pausvila efter två perioder med en knapp 4-3-ledning. Spelmässigt och chansmässigt var ni nog värda en större ledning.
– Jag håller med, absolut, säger FBK-centern.
Tredje perioden blev nästintill en enda lång hemmapress i jakten på kvittering, Leksand vann skotten med hela 19-3 i slutperioden.
Vad sa ni till varandra när ni tog timeout?
– Att vi skulle försöka lugna ner det lite, det handlade om att hitta en väg att vinna och det gjorde vi. En styrka att vinna såna här matcher också.

Leksand hade 4-4-pucken i nätet men domaren hade blåst av spelet innan pucken passerade mållinjen, ett domarmisstag.
– Vi får tacka domaren för det, det räddade oss, säger Johan diplomatiskt.
– Ibland får man sånt med sig, vi har haft ett antal situationer mot oss tidigare. Det är inte så lätt att vara domare heller.

Nu leder Färjestad serien efter att Luleå förlorade i Göteborg.
– Skönt såklart att gå till julvila med en bra känsla.
– Men det gäller att inte fara iväg, den viktigaste delen av säsongen är kvar.

Färjestad tar ledigt dagarna fram till julafton, tränar på juldagen innan det är match igen borta mot Rögle på annandagen.