Nyckelspelarna klev fram och avgjorde
Publicerad: 2022-05-09
Eftersnack
Det var de rutinerade spelarna som klev fram när Färjestad vann med 3-1 mot Luleå och kvitterade till 3-3 i matchserien. Theodor Lennström, Linus Johansson och Per Åslund hette målskyttarna.
– Bra pass från Albert ( Johansson) där, bara att sätta den högt, säger Åslund efter sitt 3-1-mål.

Färjestad vann med 3-1 i måstematchen mot Luleå och tog finalserien till en sjunde och avgörande match. Theodor Lennström gjorde 1-0 i powerplay efter en perfekt skymning av Gustav Rydahl. Knappt två minuter senare satte Linus Johansson 2-0-målet efter en blixyrande snabb spelvändning.
– Det var väl rätt enkelt, var en chip ut från sargen av Ejdsell ut till "Danne" (Viksten) och sen försöker jag bara driva framåt när deras back (Erik Gustafsson) var lite för långt fram, säger Linus.
Du har provat den dragningen tidigare utan att lyckas men nu kom du i mycket högre fart.
– Har man högre fart är det sv¨årt för målvakten att tajma med frånsjutet där, det är bara att välja sida.

– Vi hade all press mot oss men har gott självförtroende på hemmaplan och lyckades stänga igen påsen till slut.

Vad säger du om publiken och inramningen?

– Vet inte om jag nånsin varit med om nåt bättre tryck än vi haft på de tre hemmamatcherna i finalen. Sjukt häftigt när man ser sig runt under "nationalsången", var jag tänkt att säga, tycker Linus om när hela publiken sjöng "På den sköld du klär".

Nu vann ni och det väntar en sjunde och avgörande match i Luleå på torsdag.

– En speciell känsla, vi vinner när vi måste vinna och det kokar ner det till match sju, säger han.
– Får kolla på nu i dagarna vad vi kan göra bättre, vi får väl se vad Tomas Mitell har att säga.

Inte mycket som skiljer lagen åt?

– Nej, jag tycker att det är två rätt jämna lag, det som väger över är när det är puckinnehav för nåt av lagen, då blir det tydligare vem som för matchen.

Inte så mycket taktik nu efter sex matcher, hur mycket sitter det i huvudet?

– Hur mycket sitter det i huvudet på dem? säger Linus retoriskt.
– Men nu ska det avgöras och den som vinner vinner, den som förlorar förlorar. Det är väl skönt att vi nån jävla gång kommer till den matchen också. Men vi har tänkt oss en jäkla fest på torsdag kväll!
Det finns inget annat än seger och SM-guld i huvudet på FBK´s lagkapten.

Luleå reducerade till 2-1 med 4:39 kvar och skapade lite spänning. Men årets klaraste tripping av Sami Lepistö gav FBK powerplay och där stängde Per Åslund matchen med sitt 3-1 upp i nättaket.
– Bra pass från Albert ( Johansson) där, bara att sätta den högt, säger Åslund som nu leder hela slutspelet poängliga på 18 poäng (5 mål och 13 assist). Det är ett mål mer än Luleås stjärna Linus Omark som har 17 poäng (4+13).