”Gula gubbar” på väg tillbaka
Publicerad: 2020-11-18
Träning
Klädd i gul tröja körde Carl Jakobsson för fullt under dagens träning och närmar sig en återkomst.

– Allt känns jättebra och det ska inte dröja nu, sade han om en potentiell comeback efter sin skada.

I matchen mot Leksand krockade han med Jonas Ahnelöv, vilket blev det sista han gjorde innan han tvingades kliva av.
– Ja, där tog det tvärstopp kan man säga. Inte mycket mer att göra än att vara försiktig och kliva av i ett sånt läge, säger Jakobsson.

Med några dagars huvudvärk som följd så har nu Jakobsson tagit sig tillbaka och känner för dagen inga hinder.
– Den gula tröjan är ju en försiktighetsåtgärd så det inte blir några bakslag, men idag känns allt bra och jag är sugen på att spela match igen.

Är det aktuellt redan på lördag?

– Ja, som det känns nu så…blir jag uttagen så spelar jag, säger han.

Och han är en viktig kugge i en kedja som, efter återföreningen, blivit en riktigt jobbig enhet att möta.
– Det känns som vi har en skön kemi. Jag gillar att spela med Bäck och Widerström.

Beskriv era roller

– Pontus är ju en murbräcka som inte stannar för någon eller något. Han skapar ytor som vi andra kan ta vara på. Bäck är hjärnan, i alla fall på isen, säger han med ett skratt och fortsätter:
– Han är en oerhört smart hockeyspelare och det är väldigt lätt att spela med honom. Vi har ju kamperat ihop länge nu och vet var vi har varandra.
{!A}

Du själv då?

– Ja, jag bidrar med ett hårt jobb och vill väl försöka peta in nån puck här och där. Vi funkar bra som enhet, säger han.

En annan gulklädd spelare stod i passets slutskede och sneglade på sina lagkamrater. Oscar Lawner har kommit såpass långt i sin rehabträning att det nu blandas upp med ispass.
– Så oerhört skönt att kunna göra något annat än att sitta på testcykeln. Jag har cyklat så mycket på senaste tiden att jag fick köpa mig ett par cykelbyxor för att inte få ont baken, säger han med ett leende.

Vilken typ av träning blir det på isen?

– Mycket blå-till-blå, start och stopp. Men när till och med det är roligt så kan du ju tänka dig hur trött jag är på att cykla just nu. Sen är det underbart att bara få åka och dribbla lite, det är en skön känsla, säger Lawner innan det är dags att skrinna in efter att det ordinarie passet tagit slut.
{!B}