Färjestad vaknade för sent
Publicerad: 2022-12-01
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 4-2 (2-0, 1-1, ).
Ett laddat och revanschsuget hemmalag gick upp till 3-0 efter halva matchen. Michael Lindqvist reducerade två gånger innan Rögle avgjorde i tom kasse.

Första perioden

Färjestad hade första vassa läget då Per Åslund var nära på en retur men Calle Clang i hemmamålet räddade starkt i sidled. Spelmässigt var det ganska jämnt och lagen liksom kände på varann likt boxare. Matchen hade ingen tydlig karaktär utan det böljade friskt åt båda hållen och båda lagen hade en del halvchanser.
Efter 14 minuter tilldömdes Rögle en straff och den förvaltade Riley Sheen på bästa sätt. Han kom lite från höger och gjorde en lång dragning åt vänster. När FBK-målvakten Matt Tomkins lagt sig ner lyfte han kallt upp pucken högt och det var 1-0.
Hemmalaget fick snart ett numerärt överläge och då slog Sheen till igen. Från väsnter tekningscirkel pricksköt han in 2-0-pucken som satt i nättaket bakom Tomkins, 2-0.
Rögle hade också två ramträffar så FBK kunde vara glada att det "bara" var 2-0 i paus.

Andra perioden

Det fartfylld, svängiga spelet fortsatte även i mittperioden. Markus Nilsson åkte sig till ett friläge i andra minuten men han lyckades inte överlista Röglemålvakten. Hemmalaget tog hand om kommandot och hade en ny ramträff i åttonde minuten. FBK tog timeout efter 9:21 för att få stopp på hemmadominansen men det gick inte ens en minut innan 3-0-pucken låg i målnätet bakom Tomkins. Det var en snabb spelvändning där Oskar Pettersson kunde skicka in pucken.
FBK fick en chans tillbaka in i matchern när man fick ett powerplay. Stekhete Michael Lindqvist kunde prickskjuta in 3-1-reduceringe när Per Åslund effektivt skymde målvakten.
Båda lagen hade fina möjligheter till fler mål men två bra målvakter, Clang och Tomkins häll tätt.

Tredje perioden

Färjestad gjorde ett försök i tredje perioden och hade 5-1 i skott efter tre minuters spel.
När FBK fick press på hemmalaget spelade de inte med samma självsäkerhet som i de två första perioderna och ett backande Rögle började spela på resultatet.
Hemmalaget gjorde det bra och deras storväxta försvar släppte inte till några chanser i de farliga områdena runt eget mål.
Tiden tickade iväg för FBK som plockade målvakten med drygt tre minuter kvar. Man fick rejält tryck och efter en rörig situation kunde Michael Lindqvist stöta in en retur. 3-2 med 2:10 kvar!
FBK satsade igen med uttagen målvakt men det straffade sig på slutet då Karlstadsbördige Adam Edström kunde skicka in slutresultatet 4-2 i tom målbur.
Notabelt var att skotten i 3:e perioden var hela 5-18!

Rögle tog därmed revansch för semifinalförlusten i våras och 3-4-förlusten i Karlstad tidigare i höst.