Linus Johansson: – Vi borde gjort 5-6 mål ikväll!
Publicerad: 2018-10-11
Eftersnack
Färjestad tog säsongens första poäng på bortaplan mot Mora efter 3-4 på straffar men besvikelsen var stor.
– Vi skulle haft 3-0 efter första perioden, suckar Linus Johansson.

FBK inledde matchen mot Mora starkt, skapade mängder med målchanser och vann skotten med 19-5 i första perioden.
– Vi skapade massor av lägen och kunde haft 3-0 efter första utan att skämmas, säger Linus Johansson.
I andra perioden böljade spelet mer och Mora gjorde 1-0. Bara halvminuten senare kom kvitteringen och det var Linus själv som satte pucken i mer eller mindre tom kasse efter att ha fått en retur rakt på sig.
– Det var bra spel från början där vi vann pucken och även om målet såg enkelt ut låg det mycket hårt arbete bakom, säger han.
Mora gjorde 2-1 i slutet på andra perioden och 3-1 i början av den tredje. Två tunga mål?
– Definitivt, för vi var absolut inte värda det, suckar han.

FBK satsade nu offensivt och Joakim Nygård "byxade" in 3-2-reduceringen och Oskar Steen lyfte in en retur till 3-3 med drygt sju minuter kvar.
– Vi hade nog med chanser för att vinna tre poäng, konstaterar Linus.
Istället gick matchen till straffar och där avgjorde Mora.
– Med så dålig is vågade ingen göra en dragning så det blir chansartat.
– Vi hade många målchanser, borde gjort 5-6 mål ikväll. Men vi får kriga otroligt hårt för våra mål just nu.

FBK-centern betonar att hårt arbete är enda lösningen.
– Ja, vi kan ju inte lägga av när det går emot, det gäller att göra det hårda jobbet hela tiden och det tycker jag att vi gjorde ikväll. Sen måste vi bli mer effektiva för vi skapar väldigt mycket målchanser.
– Fortsätter vi bara jobba lika hårt så är det bara en tidsfråga innan det släpper, det gäller att göra skitmålen.
vann ni en poäng eller tappade ni två ikväll?
– Jadu, ingen lätt fråga men med tanke på att vi skulle gjort flera mål i första perioden har jag svårt att se det som en vunnen poäng.

Efter en ojämn inledning på serien av FBK där man presterat på hög nivå mot HV71 och Linköping och sämre mot Malmö och Luleå har Linus Johansson ändå varit bland de klart bästa utespelarna med en relativt hög lägstanivå. Han är användbar i alla spelformer och ikväll mot Mora fick han nästan 23 minuters speltid.
– Nu när Ryno och Sallinen var borta så blir det mer istid. Normalt ska det kanske ligga på 18-19 minuter, säger han.
Kul att få sånt förtroende?
– Fantastiskt roligt! ler han.
Hur tycker du att din prestation varit första sju matcherna?
– Det har känts bra, kanske inte gjort så mycket mål och poäng men jag har tekat bra och tycker att spelet stämmer ganska bra, analyserar han.

På lördag väntar Frölunda hemma i Löfbergs Arena.
– Vi har gjort bra matcher hemma och kommer att steppa upp spelet, tror han.
– Vi kommer att köra på ännu mer för vi vill vara ett vinnande lag, alltid!