FBK vann toppmötet mot Frölunda
Publicerad: 2020-02-20
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 5-2 (1-0, 2-1, 2-1). Oj vilken underhållande match det bjöds på i toppmötet, det var intensivt och fartfyllt i sextio minuter. FBK gick upp till en 3-0 ledning tidigt andra perioden med två mål inom 33 sekunder. I tredje höll man sin ledning till på slutet där 4-1 (Daniel Viksten) och 5-1 (Jesper Olofsson) definitivt avgjorde innan Frölunda tröstmålade i slutminuten.

Första perioden

Som väntat var det intensivt från start och Niclas Lasu drog på sig en tidig utvisning. FBK har ett bra powerplay och man visade upp det på ett strålande sätt. Pucken gick som på ett snöre från Victor Ejdsell till Marcus Nilsson och han spelade snabbt vidare ut till höger. Där fanns Linus Johansson och istället för att skjuta spelade FBK-kaptenen över till andra sidan där Per Åslund hade öppet mål bakom en totalt bortspelad Niklas Rubin. Ett av säsongens snyggaste PP-mål och det var 1-0 efter 2:01!
FBK fick ännu mer energi och tryckte på för fler mål men Frölunda jämnade ut spelet och tog över spelet efter åtta minuter. Nu var det ombytta roller då gästerna fick till långa anfall och Arvid Holm i FBK-målet fick jobba hårt för att hålla rent. Johan Sundström hade kanske bästa läget men sköt över(!) från en meters håll.
Frölunda fick numerärt överläge efter femton minuter och skotten haglade mot FBK-målet men Holm storspelade och räddade allt.
1-0 i paus efter 10-13 i skott.

Andra perioden

Åslund var på hugget och fick fritt nära målet redan efter 22 sekunder men Rubin räddade.
Frölunda skapade flera lägen för kvittering men Holm var omutlig.
I femte minuten hade hemmalaget ett långt anfall med flera avslut och till sist kom pucken ut till Albert Johansson på vänstersidan. FBK-backen sköt ett slagskott som Rubin inte hann över på. 2-0 efter 4:58!
Sen gick det fort då Gustav Rydahl från högerhörnet och skickade in pucken framför mål. Där hade Linus Arnesson störtat fram och han skickade in 3-0-pucken mellan benen på Rubin bara 33 sekunder efter förra målet.
Frölunda var skakat och tog en nödvändig timeout för att få ordning på spelet.
I tionde minuten var Sebastian Erixon jätteläge till 4-0 men Rubin räddade. Istället kom reduceringen efter 10:10 då Jacob Moverare sköt och Ryan Lasch styrde in pucken otagbart bakom Holm.

Hemmalaget fick ett nytt powerplay men trots bra press fick man ingen utdelning. Båda lagen bjöd på en fantastiskt underhållande hockey där spelet för det mesta spelades i de båda anfallzonerna.

Tredje perioden

FBK fick två raka powerplay i periodens inledning men skapade inte så mycket mot ett aggressivt spelande Frölunda.
Å andra sidan skapade inte reduceringsjagande Frölunda speciellt mycket i spel fem mot fem heller.
Efter halva perioden drog FBK på sig en onödig tvåa i offensiv zon. Med 32 sekunder kvar drog FBK på sig ytterligare en tvåa och fick spela 3 mot 5. Men ett otroligt uppoffrande hemmalag kämpade och täckte skott och klarade av underläget.
Med fyra minuter kvar blev det kappåkning in i Frölundazonen där Gustav Rydahl urstark lurade båda backarna. Han rundade målet och spelade in till Daniel Viksten som tryckte in 4-1.
Gästerna plockade ut målvakten med 3:34 kvar men det straffade sig omgående då Jesper Olofsson petade in 5-1 kort efter.
Att Samauel Fagemo liggande fick upp pucken i högerkrysset med 38 sekunder kvar av matchen hade närmast akademisk betydelse.

En otroligt underhållande hockeymatch där spelet böljade och målchanserna haglade åt båda håll i sextio minuter. Hela FBK visade att man kan spela både offensiv och defensiv hockey mot toppmotstånd och Arvid Holm stod för en strålande insats mellan stolparna.